Ron Schoonwater geeft "The Last Kingdom - Seizoen 3 (DVD)" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 29 Maart 2019.
0
0

The Last Kingdom - Seizoen 3 (DVD)

De slangenkuil is geopend.

The Last Kingdom is een volwassen serie geworden. Na een goed eerste seizoen bleek het tweede seizoen nog beter. Het derde seizoen houdt die hoge kwaliteit vast. Goede dialogen, mooi in beeld gebrachte veldslagen en, bovenal, een spannend verhaal. Dat Uthred (Alexander Dreymon, American Horror Story) steeds belangrijker wordt gemaakt (zonder hem geen koninkrijk) en dat de uitspraak 'Destiny Is All' aan het begin van elke aflevering, door de uitspraak, tegen begint te staan maakt het verhaal niet slechter.

De strijd tussen de Denen en de Saksen van Mercia en Wessex woedt nog steeds. Uthred heeft gekozen voor koning Alfred (David Dawson, Ripper Street), maar door zijn gezondheid wordt de koning steeds zwakker. Bovendien is zijn zoon Edward (Timothy Innes, Harlots) nog te jong en onervaren om als opvolger gezien te worden. Gevolg is dat meerdere partijen de kans zien om de macht te grijpen. Of het nu vijanden of bondgenoten zijn. De slangenkuil is geopend.

The Last Kingdom

Uthred worstelt nog steeds met zijn afkomst. Geboren als Saks, maar opgegroeid als Deen. Door omstandigheden moet hij een keuze maken die het op te richten koninkrijk van Engeland verder in gevaar brengt. Bovendien wordt Uthred door de niets ontziende ziener Skade (Thea Sofie Loch Naess, Costa Del Kongsvik) vervloekt. Persoonlijk leed voor Uthred is het gevolg. Een rode draad door dit seizoen is hoe Uthred, samen met zijn trouwe kompanen, hiermee omgaat.

The Last Kingdom laat zien de competitie aan te kunnen met de beste historische series.

Broederstrijd, wisselende machtsbalansen, intriges en grootschalige veldslagen zijn de kern van The Last Kingdom. Ook in dit seizoen. Het voordeel van een centraal middelpunt (Uthred) is dat alle andere verhalen en personages (van de Denen en de Saksen) makkelijker te volgen zijn. Er gebeurt namelijk veel, maar de makers van de serie houden het overzichtelijk. Bovendien hebben veel karakters voor de kijker een gun of haat factor. Zonder dat de personages alleen maar slecht of goed zijn. Beste voorbeeld is de intrigant Aethelwold (Harry McEntire, Episodes). Zijn claim op de troon laat hem constant van kamp verwisselen. Wel met slechts een doel, de macht overnemen van Alfred. Zijn onbeholpenheid en onmacht maken dat er enig mededogen is. Ook van Alfred overigens.

The Last Kingdom

The Last Kingdom laat in dit seizoen weer zien de competitie aan te kunnen met de beste historische series. In de extra's van de dvd wordt overigens in beeld gebracht hoe men de veldslagen gefilmd heeft. Erg interessant om te zien. Meestal zijn de extra's niet meer dan een ode aan de serie en het spel van collega-acteurs. Dit levert echter een prima inkijk op de set en de wijze waarop de cameramensen tussen de strijdende acteurs staan. De romantiek van het gefilmde gaat er dan wel een beetje af, maar dat is een keuze die de kijker zelf moet maken. Dan maar niet naar de extra's kijken.
Volg The Last Kingdom
Episode 10
Episode 10