The Expanse - Seizoen 5 (Sneak Peek)
9
Ron Schoonwater geeft The Expanse - Seizoen 5 (Sneak Peek) een 9.

The Expanse - Seizoen 5 (Sneak Peek)

Absoluut weer een weergaloos seizoen. The Expanse zit op de toppen van haar kunnen. Dat was al bij het vorige seizoen, maar men weet dit moeiteloos vast te houden bij dit spannende, intrigerende en interessante seizoen. De kunst van deze sciencefictionserie is dat men maatschappelijke vraagstukken weet te verpakken in een goed en makkelijk te volgen verhaal.

De neergang van Mars als supermacht en het nog wonden likkende Aarde na de oorlog geven ruimte aan de mensen van de Gordel om hun onvrede om te zetten in woede en daadkracht. Zeker nu in Marco Inaros (Keon Alexander, Tyrant) een sterke leider is opgestaan. Zijn tentakels van macht gaan tot ver in de hoogste kringen van Mars. Het levert Marco machtsmiddelen op die het leven op Aarde en Mars in gevaar brengen. Voor het eerst lijkt de machtsbalans in het voordeel van de opstandige Belters (bewoners van de Gordel) om te slaan. Dit heeft desastreuze gevolgen.

Naomi Nagata gaat op zoek naar haar zoon. Lang geleden heeft zij hem achter moeten laten in de handen van haar ex. Die ex is niemand minder dan Marco Inaros. Als ze haar zoon vindt blijkt hij anders te zijn dan gehoopt. Onder invloed van de charismatische, maar dictatoriale Marco is hij geradicaliseerd. Mede door toedoen van zijn acties komt Naomi in het nauw. Ze wordt ontvoerd en meegenomen naar Marco. Die ziet zijn kans schoon om Naomi te gebruiken als middel om Aarde en haar huidige vriend James Holden aan te pakken.

The Expanse is een inkijkje in menselijk gedrag. Op macro en micro niveau.

James Holden is achter gebleven bij hun ruimteschip de Rocinante. De reparaties aan het schip zijn nog in volle gang. De opstand van Marco en de Belters vinden echter ook zijn weg richting James. Een onverwachte gebeurtenis in zijn directe omgeving zorgen ervoor dat James middenin het drama terecht komt. Wanneer James met nieuwe crewleden op weg wil gaan met de Rocinante weet hij niet dat zijn leven in direct gevaar is.

Piloot Alex Kamal en voormalig militair Roberta 'Bobbie' W. Draper komen elkaar tegen op Mars. Bobbie zit, mede namens Chrisjen Avasarala, middenin een onderzoek naar wapenhandel. Het blijkt dat Mars zelfs haar meest zware wapens in de aanbieding heeft gedaan via de zwarte markt. Het vermoeden is daarom dat de top van de macht in Mars een rol speelt in het verkopen van wapens en slagschepen. Wanneer Kamal en Bobbie een zending volgen komen ze in een gevaarlijke situatie terecht.

The Expanse
© Syfy

Ruwe bolster Amos volgt zijn weg in zijn verleden. Daar wordt hij geconfronteerd met de slagkracht van Marco Inaros. Op dat moment is hij net op bezoek bij een oude bekende. Deze bekende zal hem dit seizoen vergezellen bij zijn weg terug naar de Rocinante. De persoon in kwestie zal Amos op verschillende moeilijke momenten moeten bijspringen. Hun weg wordt namelijk versperd door verschillende obstakels.

Belter Camina Drummer zint op wraak. De dood van haar strijdpartner in het vorige seizoen heeft haar op het spoor gezet van Marco Inaros. Wanneer ze hem vindt is de machtsbalans zover verschoven dat ze tegen haar zin een onverwacht, maar noodgedwongen compromis moet sluiten. Het tekent de veranderde verhoudingen tussen de Belters, Aarde en Mars.

The Expanse is sublieme sciencefiction.

Chrisjen Arvasala komt middenin de machtsstrijd te zitten op Aarde. Haar politieke tegenstander komt in erg zwaar en levensbedreigend vaarwater te zitten door toedoen van Marcos Inaros. De roep om wraak door de haviken in het kabinet van Aarde probeert Chrisjen te beantwoorden met nuance. Dat blijkt lastig waarmee een algehele oorlog tussen de hele Gordel en Aarde dreigt te ontstaan.

The Expanse is sublieme sciencefiction. Het is te bekijken als een spannend en erg goed in beeld gebracht verhaal. De prachtig vormgegeven beelden en de huidige technische hoogstandjes worden ten volle benut. The Expanse is echter ook een inkijkje in menselijk gedrag. Op macro en micro niveau. Het is een spiegel voor onze huidige maatschappij. Het is opgebouwd uit ervaringen uit de geschiedenis die zich steeds lijkt te herhalen. De onvrede van bepaalde groepen mensen, het opstaan van een autoritaire leider en de daaruit voortkomende strijd zijn nog steeds erg actueel. De reactie van de andere partijen daarop overigens ook. Mars is terecht gekomen in een machtsvacuüm. De Aarde blijft de arrogante partij die nog steeds het idee heeft dat zij beter zijn dan de rest. Daaronder zit het persoonlijke verhaal van de genoemde en niet genoemde personages. Dat maakt deze televisieserie zo geweldig.

Over de auter, Ron Schoonwater

Ron Schoonwater
Na jaren zijn schrijftalent te hebben gebruikt voor muziekrecensies werd het tijd de overstap te maken naar het schrijven over zijn andere grote passie. Films en, de laatste jaren vooral, TV series. Hoewel het altijd leuk is om te vertellen dat je (vooral) van kwaliteit series houdt uit bijvoorbeeld Groot Brittannië en Scandinavië is hij ook fan van Amerikaanse series in de breedste zin van het woord. TV series zijn dan ook een afspiegeling van het leven. Humoristisch, spannend, serieus, verdrietig, spectaculair, dramatisch, ongelooflijk, mooi & soms slechts ter vermaak en afleiding.
Bekijk profiel van Ron Schoonwater