The Expanse - Seizoen 2 (DVD)
8.5
Conan Miller geeft The Expanse - Seizoen 2 (DVD) een 8.5.

The Expanse - Seizoen 2 (DVD)

De Aarde wordt door de U.N. geregeerd, Mars is een onafhankelijke macht en de Gordel wordt gebruikt als goedkope bron van arbeidskrachten. In seizoen 1 ontdekken we dat er spanningen bestaan tussen deze drie gebieden. De toenemende onvrede onder de mensen in de Gordel wordt versterkt door het vermoeden dat zowel de U.N. als Mars de minerale rijkdommen en arbeidskrachten van de Gordel voor zichzelf willen houden. De Gordel komt daardoor steeds meer onder de invloed van de OPA, een anarchistische organisatie van Fred Johnson, een overgelopen oorlogsheld.

Dit is de achtergrond van de serie The Expanse. In de dvd-box zitten vier schijfjes met in totaal 13 afleveringen, drie meer dan seizoen 1. Er zijn geen extra’s aan boord. Het eerste seizoen had geen afgerond einde, dus we gaan gewoon verder waar het ophield. Het evenwicht tussen de drie machten U.N., Mars en de Gordel is onveranderd instabiel. De koude oorlog tussen Mars en Aarde duurt voort en de de OPA gaat zelf op zoek naar antwoorden. In seizoen 1 zagen we hoe het passagierschip ‘Donnager’ door stealth-schepen werd aangevallen. Wie beschikt er over deze technologie? Van wie waren deze schepen? Is dit een misdadige poging om een oorlog tussen de Aarde en Mars te ontketenen? Zit de Gordel erachter?

De hele situatie tussen de grootmachten heeft veel weg van een schaakpartij.

Op Aarde probeert V.N. Ondersecretaris Chrisjen Avasarala (Shohreh Agdashloo, The Punisher) nog steeds grip op de situatie te krijgen en een oorlog te voorkomen. Toch is haar rol nog altijd onduidelijk: heeft zij een dubbele agenda of is zij de zondebok voor een groter complot? Een aanslag op haar leven lijkt te bevestigen dat zij iets op het spoor is.

En dan is er nog het ruimteschip de Rocinante, waarop Star Helix detective Josephus Miller (Thomas Jane, Hung), de Aardse officier Jim Holden (Steven Strait, Magic City) en hun kleine bemanning bezig zijn om voor OPA uit te zoeken wie er op Eros een nieuw wapen aan het testen was. Een wapen dat een extra-terraanse oorsprong lijkt te hebben en mogelijk bestaat uit een onbekende levensvorm. Is dit ook onderdeel van de Koude Oorlog of wordt het bekende universum aangevallen door een onbekende vierde partij? De Gordel met haar rijkdommen lijkt in ieder geval ook hier de inzet te zijn. De hele situatie tussen de grootmachten heeft veel weg van een schaakpartij. Wie maakt de volgende zet en wat zijn de gevolgen? Voortdurend vraagt de kijker zich af wie er te vertrouwen is en wie niet. Wie zijn de echte haviken en wie de duiven?

De karakters krijgen de ruimte en de intriges zijn lekker mysterieus en realistisch tegelijk.

In deze review staan opvallend veel vraagtekens. Dat is tekenend voor The Expanse, waarin sinds het eerste deel erg veel gebeurd is zonder dat er veel duidelijk is geworden over wie er achter de gebeurtenissen zitten. Alles draait weliswaar om de typische sciencefiction elementen: ruimtevaart, oorlog, rebellie, handel, buitenaardse levensvormen, etc., maar The Expanse geeft ook politieke en militaire belangen een grote rol waardoor het allemaal veel realistischer wordt. Met een beetje goede wil zou je deze serie kunnen zien als een kruising tussen Star Trek, Homeland, House of Cards en Firefly.

The Expanse is een vrij complexe serie en je moet vooral in het begin goed opletten om de draad niet kwijt te raken. Dat maakt hem misschien niet voor iedere kijker geschikt. Als je houdt van oppervlakkige series met veel zinloos geweld en voorspelbare plotlijnen, dan kun je The Expanse misschien beter overslaan. Hier is niets wat het lijkt en de schrijvers doen hun best dat geloofwaardig te houden. Dat is een taak waarin ze behoorlijk goed zijn geslaagd.

De karakters krijgen de ruimte en de intriges zijn lekker mysterieus en realistisch tegelijk. Al die verdieping en de talrijke verhaallijnen hebben wel als gevolg dat deze serie voor de fijnproever bestemd is. Dit is geen fastfood, geen snack voor even tussendoor. De serie wisselt relatief trage delen af met intense actie-momenten die functioneel zijn, geen doel op zich. Ze vormen logische gebeurtenissen in een verhaal vol intrige en tegengestelde belangen waarin ook de menselijke kant niet vergeten wordt.

The Expanse gaat zijn eigen gang, verwacht dat je bij de les blijft en tussen de regels door leest. Wie daartoe bereid is, heeft er met deze serie weer een pareltje bij. Ik geef The Expanse een 8,5.

The Expanse
© Syfy

Over de auter, Conan Miller

Conan Miller
Conan geeft het toe; hij is verslaafd. Verslaafd aan boeken, motorrijden, koken en het kijken naar films en tv-series. Hij verdient zijn geld met schrijven en vertalen. Na een bachelor Vertaler Engels is hij zich gaan verdiepen in geneeskunde als specialisme. Verder sport hij al zolang hij zich kan herinneren en is hij sinds zijn achtste bezig met verschillende vechtkunsten. Als hij tijd over heeft reist hij graag op twee wielen door Europa, samen met de liefde van zijn leven. Hij leeft zijn leven volgens het adagium “Mens sana in corpore sano”, ofwel: een gezonde geest in een gezond lichaam. Dat is hard werken, maar de beloning is er ook naar.
Bekijk profiel van Conan Miller