7
Helgoned geeft "The English Game - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Helgoned op 21 april 2020.
4
0

The English Game - Seizoen 1

The English Game is een Netflix serie die eind maart in première is gegaan. De serie speelt in 1879 en gaat over de begintijd van het voetbal in Engeland. Maar de serie gaat ook over het verschil tussen de klassen in de Engelse samenleving. Zowel de rijken als de arbeiders voetbalden, maar betaald voetbal bestond nog niet. Dus de arbeiders moesten na het zware werk trainen en waren in het nadeel ten opzichte van de rijke klasse. Eenmaal op het voetbalveld was het elf tegen elf en hielp eventuele rijkdom je niet tegen een perfect getimede tackle.

The English Game

De serie is bedacht door Julian Fellowes, de man achter Downton Abbey. Net als in die serie wordt het leven van de gegoede klasse, in dit geval de eigenaren van katoenfabrieken, geschetst en die van de werknemers in de fabrieken. De serie speelt voornamelijk in Darwen, een stadje vlakbij Blackburn in het graafschap Lancashire. Het arbeidersteam van Darwen krijgt versterking van twee talentvolle Schotten Fergus Suter (Kevin Guthrie, The Terror) en Jimmy Love (James Harkness, The Victim) en gooit hoge ogen in de FA Cup, de bekercompetitie. Darwen haalt de kwartfinale en speelt daarin tegen rijkeluisteam Old Etonians, waar Arthur Kinnaird (Edward Holcroft, London Spy) aanvoerder is.

De Schotten Suter en Love zijn werknemers in de fabriek, maar iedereen voelt op zijn klompen aan dat dit een dekmantel is voor de goede voetballers om bij Darwen te kunnen spelen. Ondertussen staan de katoenfabrieken onder druk, moeten de lonen voor de zoveelste keer omlaag en dreigen er stakingen. Het onderscheid tussen de grote rijke fabrieken en de kleinere fabrieken, dichter bij de arbeiders, komt daarbij ook goed naar voren. De persoonlijke besognes van sommige fabriekseigenaren en de arbeiders worden ook belicht. Ongewenste zwangerschappen en ongewenste kinderloosheid, uitbuiting van buitenlandse werknemers en sociale ongelijkheid. Door de manier waarop zowel de aristocratie als de werkende klasse daarmee te maken krijgen, neemt dit de kijker wel mee in het verhaal.

The English Game

De aankleding van de serie is goed verzorgd. De locaties zijn fraai en overtuigend in de weergave van de negentiende eeuw. Prachtig gelegen voetbalvelden, zonder belijning en met goals zonder netten. Landhuizen en stoomtreinen door het glooiende landschap. De kostuums zijn levensecht en in het korps aan acteurs komen bekende gezichten voor. Zo zijn er rollen voor veteraan Anthony Andrews (Brideshead Revisited) en Craig Parkinson (Line of Duty).

The English Game is een degelijke miniserie, maar geen echte klassieker.

The English Game is een degelijke miniserie, maar geen echte klassieker. De miniserie blijft hangen tussen een kostuumdrama en een serie over de geschiedenis van het Engelse voetbalspel. De voetbalwedstrijden vond ik niet levensecht in beeld gebracht, verder waren bepaalde dialogen erg stereotype en niet overtuigend. De aankleding is wel goed gedaan en het acteerwerk is verzorgd. Daarmee is de serie leuk als tijdverdrijf, maar halen de zes afleveringen van The English Game het niveau van Downtown Abbey bij lange na niet.
Volg The English Game
Episode 6
Episode 6