5.5
Wichita van Rijkom geeft "The Crossing - Seizoen 1" een 5.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 1 juli 2018.
0
1

The Crossing - Seizoen 1

Ruim een maand geleden schreef ik een recensie over de eerste aflevering van The Crossing. Echt heel positief was ik toen al niet, maar toch bleef het verhaal mij wel interesseren. Ondanks het feit dat de serie alweer gecanceld is door ABC besloot ik deze toch af te kijken. Ik was vooral nieuwsgierig om te zien of de kwaliteit nog wat zou verbeteren en de makers wat zouden doen met de potentie van het verhaal. The Crossing is een sci-fi dramaserie over mensen uit de toekomst die een tijdmachine hebben gebouwd om te vluchten naar onze tijd. Niemand kent elkaar en ze weten ook niet in welke tijd ze precies terecht zullen komen. Dit alles zorgt dan ook voor een nogal ongelukkige landing in het water die het merendeel van de vluchtelingen het leven kost. Veel doet dit er echter niet toe, ontsnappen aan de vijand is het enige doel. Deze vijand wordt Apex genoemd en is een menselijk superras dat zich superieur voelt en een wereldoorlog leidt in de toekomst.

De tenenkrommende dialogen en over-gedramatiseerde scènes lijken eerder te verergeren dan te verbeteren naarmate het seizoen vordert.

Eenmaal in onze tijd aangekomen ontfermt FBI-leidinggevende Craig Lindauer (Jay Karnes, The Shield), samen met zijn team, zich over de vreemdelingen. Hoewel het verhaal van hen al gauw wordt geloofd, mag niemand iets over hun afkomst weten. De vreemdelingen worden in een verlaten vakantiepark ondergebracht en proberen hier ieder hun plek te vinden. Wie te vertrouwen is blijkt een belangrijk thema onder hen. Als zij er achter komen dat zij niet alleen naar deze tijd zijn gekomen maar er ook een Apex onder hen is, slaat de angst helemaal toe. Caleb (Marcuis Harris) wordt al gauw de leider van de vreemdelingen en samen met zijn vrouw Rebecca (Simone Kessell, Terra Nova) nemen zij de jonge aangespoelde wees Leah (Bailey Skodje) onder hun hoede. Sheriff Jude Ellis (Steve Zahn, Mad Dogs) probeert ondertussen achter de waarheid te komen en blijft de situatie onderzoeken. En dat is iets waar Lindauer niet blij mee is.

[image-99038]

Hoe meeslepend het scenario ook klinkt, het wil de makers maar niet lukken dit ook over te brengen. De tenenkrommende dialogen en over-gedramatiseerde scènes lijken eerder te verergeren dan te verbeteren naarmate het seizoen vordert. Op het eind laten de ‘slechteriken’ bovendien zoveel steekjes vallen dat het bijna lachwekkend begint te worden. Hoewel uiteindelijk wel is gekozen voor een redelijk sluitend einde, kan ook dit de serie in mijn ogen niet redden. Op teveel situaties wordt namelijk niet diepgaand genoeg ingegaan waardoor je als kijker achtergrondinformatie mist. En een emotionele band met de karakters opbouwen blijkt bovendien ook moeilijk. De focus ligt teveel op het heden waardoor het sci-fi deel te weinig aandacht krijgt en de originaliteit al gauw verloren gaat. Ik heb mij dan ook door de laatste afleveringen heen moeten worstelen omdat ik op den duur mijn interesse verloor. Ik begrijp daarom wel waarom ABC deze serie (al zo snel) heeft gecanceld.

Ik vond het nogal een teleurstelling dat de kwaliteit zo tegen viel en had gehoopt op meer diepgang en verrassende momenten later in het seizoen.

Gaandeweg blijkt dat dit niet de eerste tijdreis uit de toekomst is. Er zijn meer pogingen gedaan en één daarvan in het bijzonder zal een bepalende rol spelen. Wanneer er een ziekte in het kamp rondwaart roept de FBI de hulp in van Dr. Sophie Forbin (Georgina Haig, Fringe). Zij stapt al gauw in de rol van dubbelspion en blijkt een geheim te hebben wat haar interesse in de meegereisde Apex Reece (Natalie Martinez, Under the Dome) verklaart. In het dorp zijn ondertussen steeds meer mensen geïnteresseerd in de ‘aangespoelde asielzoekers’. Vragen over hun afkomst worden gesust met leugens maar niet iedereen trapt hier in. Zo heeft inwoner Marshall (Tommy Bastow, Man in an Orange Shirt) in het bijzonder een speciale band met vreemdeling Hannah (Kelley Missal, One Life to Live). Hij probeert wanhopig meer over haar te weten te komen. Hannah belandt hierdoor op haar beurt weer in een driehoeksverhouding met bewaker Roy (Grant Harvey), die ook in haar geïnteresseerd is.

Uiteindelijk worden er flink wat moorden gepleegd in The Crossing en raken er steeds meer mensen betrokken bij de hele situatie. Voor een serie die maar elf afleveringen telt waren het ietwat teveel karakters, achteraf bezien. Een groot deel van hen leren we dan ook nauwelijks kennen. Zoals inmiddels wel duidelijk is ben ik niet bepaald enthousiast over deze serie na het bekijken van het hele seizoen. Ik vond het nogal een teleurstelling dat de kwaliteit zo tegen viel en had gehoopt op meer diepgang en verrassende momenten later in het seizoen. Ik denk daarom ook dat The Crossing een serie is die de meeste sci-fi liefhebbers wel aan zich voorbij kunnen laten gaan. Er bestaan immers genoeg andere opties binnen dit genre die een stuk beter in elkaar zitten.

The Crossing
© ABC
Volg The Crossing