8
Conan Miller geeft "Santa Clarita Diet - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Conan Miller op 23 augustus 2017.
4
0

Santa Clarita Diet - Seizoen 1

Zombies zijn hot. Nadat in 1929 het eerste boek over dit onderwerp verscheen, duurde het even voor de zombie-rage op gang kwam en zijn piek bereikte. Inmiddels weet iedereen wat zombies zijn. In de loop der jaren gingen eerst de bekende “Living Dead”-films en tegenwoordig series als “The Walking Dead” het onderwerp steeds realistischer en serieuzer behandelen. Bloed en hersenen druipen tegenwoordig bijna dagelijks van het beeldscherm en de Zombiepocalypse lijkt nu toch ieder moment realiteit te gaan worden. Tijd voor een luchtiger aanpak, dachten de makers van iZombie en hun aanpak sloeg aan. Waar iemand succes heeft, volgen er meer, en dus is daar nu het eerste seizoen van Santa Clarita Diet.

Het leven in het typisch Amerikaans voorstadje Santa Clarita kabbelt rustig voort. Iedereen heeft een goed betaalde baan, een mooi huis en is gelukkig getrouwd. Althans, dat is de buitenkant. Sheila Hammond (Drew Barrymore, Charlie’s Angels) en Joel Hammond (Timothy Oliphant, Justified) zijn een makelaarsechtpaar dat al snel ontdekt dat alle geluk relatief is.

Zowel lichamelijk als geestelijk is de impact op Sheila namelijk nogal groot…

Alles verandert ineens omdat Sheila dood gaat en in een zombie verandert. Boem, zomaar. De verandering is zeker anders en veel minder agressief dan andere series en films graag laten zien, maar toch moeten Sheila en Joel zich behoorlijk aanpassen aan haar nieuwe manier van “leven”. Zowel lichamelijk als geestelijk is de impact op Sheila namelijk nogal groot…

De situatie wordt hevig gecompliceerd omdat ze ondertussen proberen te voorkomen dat iemand iets merkt van deze unieke transformatie. Hun dochter Abby (Liv Hewson, Dramaworld) mag niets weten, en alles moet gewoon z’n gangetje gaan. Natuurlijk, zoals het hoort bij een goede komedie, gaat niets zoals het gaan moet. Hun buren werken bijvoorbeeld allebei bij de politie en hun professionele nieuwsgierigheid is al snel een groot probleem.

Verder is hun dochter minstens even intelligent als haar ouders en zij merkt natuurlijk al snel dat er iets gaande is. Als ze haar twijfels uitspreekt naar de nerdy zoon van de nieuwsgierige, zelfs paranoïde buurman/politieagent, komt er hulp uit een onverwachte hoek.

[image-79253]

Tussen al deze perikelen door speelt ook nog een belangrijke zoektocht een grote rol. Er blijkt een oud boek te bestaan waarin het geneesmiddel voor zombies wordt beschreven. Maar ja, waar is dat boek en hoe krijgen ze het te pakken. Of is het allemaal een hoax?

Drew Barrymore en Timothy Oliphant zijn twee fantastische acteurs en de magie tussen hen is duidelijk aanwezig. De rollen van Abby en haar buurjongen worden ook heerlijk vertolkt en over het geheel genomen zitten er weinig zwakke plekken in het acteerwerk.

Het script is origineel en erg droogkomisch, wat vooral in de scenes van de drie Hammonds erg goed naar voren komt. De manier waarop Joel het nieuwe, bizarre leven van zijn vrouw probeert bij te staan is hilarisch. Hij probeert uit alle macht, en tegen al zijn instincten in, te doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat zijn overleden vrouw nog naast hem loopt, superkracht heeft gekregen en een lasagne maakt van gemalen mensenvlees. Zijn dochter is een slimme meid die toch al overtuigd was dat haar ouders gestoord waren, zoals alle pubers denken.

Dan hebben we nog de verlegen buurjongen, met een dominante en bemoeizuchtige politieagent als pleegvader. Hij sluit zich het liefst op in zijn kamer waar hij van zijn buurmeisje kan dromen en niet door zijn moeder voor paal gezet kan worden. De veranderde situatie zorgt dat hij de kans van zijn leven krijgt om door Abby voor vol aangezien te worden. Door dit alles speelt mee dat de veranderde Sheila ook invloed heeft op de manier waarop iedereen om haar heen naar het leven kijkt.

De ingrediënten voor een vermakelijke komedie zijn, wat mij betreft, ruimschoots aanwezig. Ik hoop zeker dat er een tweede seizoen gaat komen en waardeer Santa Clarita Diet - seizoen 1 met een dikke voldoende. Een aanrader voor mensen die van droge, bizarre humor houden.
Volg Santa Clarita Diet
The Cult of Sheila
The Cult of Sheila