7.5
Wichita van Rijkom geeft "No Tomorrow - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 2 november 2016.
0
0

No Tomorrow - Eerste aflevering

Het einde van de wereld is nabij, althans volgens sommigen dan… Verrassend genoeg (voor mij dan in ieder geval) vond ik tijdens een korte zoektocht online maar liefst een kleine tien theorieën gebaseerd op dit fenomeen. De apocalyps is dan ook een populair thema. Om dit onderwerp draait de nieuwe The CW serie No Tomorrow ook. Hoofdpersoon Evie (Tori Anderson) heeft een saaie kantoorbaan en relatie als ze de avontuurlijke Xavier (Joshua Sasse, Galavant) ontmoet. Al kort na hun ontmoeting vertelt hij haar dat de aarde over exact acht maanden en twaalf dagen zal ophouden te bestaan, en laat hij haar ook zien hoe hij zijn leven leidt sinds de ontdekking hiervan. Een nieuwe romcom is geboren en aan Evie de vraag hoe zij met al deze informatie zal omgaan.

De humor is subtiel, niet het soort grappen waarbij je luidkeels in lachen uitbarst maar wel een feel-good gevoel waardoor de serie echt als komedie beschouwd kan worden.

No Tomorrow is gebaseerd op een Braziliaanse serie genaamd Como Aproveitar o Fim do Mundo welke daar in 2012 te zien was. De serie werd eerder dit jaar uitgekozen door het Amerikaanse blad TV Guide als achtste in het lijstje van de tien meest geanticipeerde nieuwe series voor dit huidige tv seizoen. Ook tv-critici zijn tot dusverre redelijk positief over dit luchtige verhaal. Ik ben zelf denk ik best wel een kritische kijker als het om komedie-drama gaat maar de eerste promo wekte al gelijk heel wat interesse bij mij op. Joshua ken ik nog uit zijn rol in Galavant en hoewel hij in die serie erg over-de-top acteert, is daar bij dit verhaal toch stukken minder sprake van. Hij lijkt perfect gecast voor de rol van Xavier en is met zijn Britse accent en looks ook de typische ‘foute man’ waar zoveel vrouwen voor vallen.

No Tomorrow
© The CW

Xavier maakt in de serie gebruik van een zogenaamde ‘apocalyst’, zijn zelfbedachte variant op de bucket list waarin hij al zijn plannen en doelen voor de komende maanden opschrijft. Hier staan wat activiteiten met louche vrienden op die deze aflevering gelijk al een voorbeeld geven van hun bijzondere levensstijl. Ook leren we Evie’s familie kennen en zien we waar ze zoal mee te maken krijgt op het werk als het gaat om onderlinge relaties met collega’s. Met name de alom gehate bazin Deirdre (Amy Pietz, Caroline in the City) en collega Hank (Jonathan Langdon) lijken belangrijke bijrollen te hebben en geven ook een voorzetje voor wat er nog verder gaat komen dit seizoen. Evie’s (ex-)vriendje Timothy (Jesse Rath, Defiance) is ondertussen een zeer apart karakter op zich. Met zijn zachte, soms bijna onhoorbare stemgeluid is hij de liefelijke nerd die smoorverliefd is op het meisje dat op zoek is naar meer. Naarmate Evie meer naar Xavier groeit zal ze ook een belangrijk besluit moeten gaan nemen over haar toekomst met Timothy. Iets waarin haar familie een duidelijke stem laat horen, zij staan achter de lieve jongen in dit geval.

Het liefdesverhaal dat in No Tomorrow wordt verteld kennen we allemaal. Evie smacht naar meer in het leven en de dappere, mysterieuze Xavier kan haar dit bieden. Maar is hij op de lange termijn wel de beste keus voor haar? En is hij überhaupt wel te vertrouwen met zijn ‘gekke’ apocalyptische theorieën? Ondanks de voorspelbaarheid hiervan wist me dit echter toch te boeien. Evie en Xavier zijn een leuk stel en de chemie tussen hen is daadwerkelijk gelijk voelbaar. Hoewel de eerste aflevering maar een kleine 45 minuten duurt krijg je toch wel het idee beide hoofdpersonen goed te leren kennen. De humor is subtiel, niet het soort grappen waarbij je luidkeels in lachen uitbarst maar wel een feel-good gevoel waardoor de serie echt als komedie beschouwd kan worden.

Al met al kon het verhaal mij tot nu toe zeker boeien en vond ik het ook nog eens kwalitatief goed neergezet.

Inmiddels zijn er al een paar afleveringen uitgezonden en zijn de kijkcijfers helaas iets gedaald ten opzichte van de pilot. Niet helemaal terecht in mijn ogen, want voor mijn gevoel zette No Tomorrow juist een sterke eerste aflevering neer die een goed beeld biedt van het genre en verhaal. Het is geen serie met enorme diepgang, heftige emoties of realistische situaties. Maar het is wel een serie die er voor zorgt dat je het leven eens van een andere kant gaat bekijken en daarnaast ook nog eens een leuk liefdesverhaal vertelt. Al met al kon het verhaal mij tot nu toe zeker boeien en vond ik het ook nog eens kwalitatief goed neergezet. De cast is overtuigend, ook op technisch en creatief gebied zit de serie goed in elkaar en het verhaal vond ik ook ondanks de simplistische inhoud zeer vermakelijk. Mij stelde de eerste aflevering dan ook zeker niet teleur. No Tomorrow is een serie waar je niet teveel van moet verwachten maar wat binnen zijn genre denk ik een erg leuke toevoeging aan het huidige serieaanbod kan zijn.

No Tomorrow
© The CW
Volg No Tomorrow