9
Ron Schoonwater geeft "Narcos - Seizoen 3" een 9.
Geschreven door Ron Schoonwater op 20 Oktober 2017.
2
0

Narcos - Seizoen 3

Na een wat rommelige eerste aflevering, waarin oude bekenden en nieuwe hoofdrolspelers (weer) voorgesteld worden, is seizoen 3 het beste seizoen tot nu toe. De herintroductie van DEA agent Javier Peña (Perdo Pascal, Game Of Thrones) en de leiders van het Calikartel; Gilberto Rodriguez Orejuela (Damián Alcázar, 2091), Miguel Rodriguez Orejuela (Francisco Denis, El Comandante) en Pacho Herrera (Alberto Ammann, Apaches) vraagt tijd. Zeker

Seizoen 3 is het beste seizoen tot nu toe

omdat ook nieuwe, belangrijke, karakters hun weg moeten vinden in dit derde seizoen. Zo zijn DEA agenten Chris Feistl (Michael Stahl-David, Show Me A Hero) en Daniel van Ness (Matt Whelan, American Playboy, The Hugh Hefner Story) belangrijke medestanders van Javier Peña. Aan de andere kant van het spectrum spelen de zonen van Gilberto en Miguel een belangrijke rol. Misschien wel de meest centrale rol is echter weggelegd voor Jorge Salcedo (Matias Varela, Arne Dahl). Jorge is de beveiliger van het Calikartel, maar wil graag voor zichzelf beginnen. Dit is uiteindelijk, net als de wreedheid, reden om zich tegen het kartel te keren.

[image-91207]

Het Calikartel heeft een compleet ander karakter dan het Medellinkartel van Pablo Escobar. Daar waar de tweede gebruik maakt van openlijk geweld en terreur is het Calikartel meer geslepen en ondergronds. Door handig gebruik te maken van corruptie en smeergeld weet het Calikartel zijn tentakels uit te strekken tot in de kern van de (politieke en justitiële) macht. Het gevolg is dat Gilberto een deal weet te sluiten met de regering over een overgave zonder dat het de leiders van het kartel geld, macht en positie zal kosten. Met behulp van het inventieve afluisterapparaat van Jorge Salcedo worden de tegenstanders van dit plan binnen het kartel al snel omgebracht. Helaas voor het kartel heeft DEA agent Peña andere plannen. Hij weet het brein achter het kartel op te pakken en vast te zetten.

Het Calikartel is meer geslepen en ondergronds

Dit is de opmaat naar een politiek en militair steekspel tussen het kartel, een corrupte Colombiaanse regering en een niet welwillende Amerikaanse regering. Die laatste lijkt er belang bij te hebben om de regering te laten zitten. Het maakt Peña alleen maar verbetener in zijn strijd tegen het Calikartel. Terwijl Peña alles doet om het kartel op te rollen, manoeuvreert beveiliger Jorge Salcedo tussen zijn familie, het Calikartel en de DEA. Tegelijkertijd wordt het Calikartel getart door innerlijke strijd. Niet alleen de overgave wordt betwist, maar door het oppakken van Gilberto Rodriguez Orejuela ruiken andere leiders hun kans.

Narcos

Seizoen 3 is mede zo sterk door de cast rond de hoofdrolspelers. Denk aan boekhouder Guillermo Pallomari, weduwe Maria Salazar en vooral, Chepe Santacruz Londoño (Pêpê Rapazote, Rainha des Flores). Chepe weet namelijk humor en wreedheid haarfijn te combineren. De machtsstrijd tussen Jorge Salcedo en zoon van Miguel, David Rodriguez (Arturo Castro, Broad City) geeft een extra dimensie aan dit seizoen. Seizoen 3 biedt daarmee alles wat een spannende maffia-serie hoort te bieden; een vleugje waarheid in een mooi opgezet drama. Gelukkig heeft Netflix zelf besloten om vooraf te melden dat het een op waarheid gebaseerd drama betreft. Hoeven we die discussie hier niet meer te voeren en kunnen we, zonder vooringenomenheid, volop genieten van het beste seizoen van Narcos tot nu toe.
Volg Narcos
Going Back to Cali
Going Back to Cali