Hugo B geeft "Mocro Maffia - Seizoen 4" een 8.
Geschreven door Hugo B op 5 november 2022.
4
0

Mocro Maffia - Seizoen 4

Mocro Maffia gaat internationaal en daar komen de dames!

De rode draad in Mocro Maffia is de strijd tussen de bendes van Romano en Paus voor de heerschappij over de Amsterdamse drugsmarkt. Die strijd kende zijn feitelijk beslag op het einde van vorig seizoen. Alle bendeleden, op de hoofdspelers na, zijn immers omgekomen. Adil zit in de gevangenis, Potlood is in handen van Paus en Romano is gevlucht naar het buitenland. Paus is aan het begin van seizoen vier de onbetwistbare koning van de Amsterdamse drugswereld.

Totaal onverwacht overvalt een Turkse bende uit Düsseldorf het verdeelcentrum van Paus op de zaalvoetbalclub. De Duitse Turken hebben zo hun redenen. Ze zijn benaderd door Romano, die hun heeft voorgesteld om samen met de Mexicanen, die Paus aanvielen in seizoen drie, de combine Paus – Tia Alvarez uit te schakelen. Zo kunnen ze de Amsterdamse drugsscene overnemen en onder mekaar verdelen. De Turken hadden sowieso nog een eitje te pellen met Paus, die hun drugs in seizoen twee uit de haven stal.

En er is nog een reden: maar daarvoor moet je de special Mocro Maffia Meltem gezien hebben. Ik raad iedereen die dit vierde seizoen wil volgen, dan ook aan, de special vooraf te bekijken. Het maakt het verhaal van seizoen vier compleet. Een nieuw feit in deze serie is het toenemend belang van de vrouwelijke rollen. Tot nu waren die rollen beperkt tot hoertje, liefje of vrouw van.... Vanaf dit seizoen krijgen de dames, meer speciaal Samira, de vrouw van Taxi, en Meltem, een prominente plaats. De hoofdlijn van seizoen vier is de strijd tussen de Turkse bende en Paus, met Romano als niet meer dan een sidekick van de Turken.

Mocro Maffia
© Videoland

Het seizoen opent met een spectaculaire aanval op het gevangenentransport dat Adil naar de gevangenis breng. De bevrijding van Adil is een cadeautje van de Turken voor Romano. Het is tevens het begin van een aparte verhaallijn, want de politie beseft nu dat ze een mol hebben in hun rangen.

Tenslotte is er nog de verhaallijn van Komtgoed, die langzamerhand inziet dat de drugshandel hem meer ellende dan geluk brengt. En een aantal bezorgde buurtbewoners starten een initiatief om de Marokkaanse jeugd terug op het juiste pad te brengen.

Mocro Maffia blijft in het vierde seizoen een spannende serie met veel actie en geweld. De serie slaagt erin zich heruit te vinden met nieuwe karakters en onverwachte plotwendingen. Niet iedereen zal het (soms nutteloze) overvloedige geweld appreciëren, maar als je fan was van de vorige seizoenen, zal dit vierde seizoen niet teleurstellen. De kwaliteit van de serie blijft dan ook op alle vlakken op niveau. De verhaallijn van Komtgoed sprak me minder aan en past ook niet zo goed in het geheel. De introductie van Meltem daarentegen vond ik dan weer een schot in de roos. Na de spannende finale, kijk ik nu uit naar het vervolg.
Volg Mocro Maffia
Je Praat Teveel
Je Praat Teveel