Hessel Hoekstra geeft "Merlin - Complete serie" een 7.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 25 juni 2022.
5
0

Merlin - Complete serie

Zelfs tien jaar na dato blijft Merlin een amusante fantasyserie die lekker wegkijkt. Al moet je er soms niet te diep over nadenken.

Als tiener was ik verslingerd aan de serie Merlin. Ooit zond de KRO het nog eens uit op Nederland 3 en zo ben ik ermee begonnen. Tegenwoordig staat de serie in z’n geheel op Netflix Het verhaal over de legende van koning Arthur (Bradley James, Damien) en Merlijn de tovenaar (Colin Morgan, Humans) in hun jonge jaren greep me. De magie maakte een onuitwisbare indruk op me en ik ben zelfs nog een keertje naar het kasteel in Frankrijk geweest waar de serie is opgenomen. Toen ik een paar maanden geleden niet wist wat ik nu weer moest gaan kijken, besloot ik om weer opnieuw met Merlin te beginnen. Inmiddels is het bijna tien jaar geleden sinds de finale. Maar houdt de serie eigenlijk nog een beetje stand anno 2022? Of is mijn liefde voor Merlin eigenlijk compleet gebaseerd op nostalgie?

Voor wie Merlin nog niet kent, deze serie liep tussen 2008 en 2012 op de BBC. Er zijn vijf seizoenen van elk dertien afleveringen gemaakt. De serie begint wanneer de jonge tovenaar Merlin naar Camelot wordt reist om daar meer over magie te leren. Koning Uther (Anthony Head, Buffy the Vampire Slayer) heeft het gebruik van magie echter streng verboden. Tijdens zijn verblijf in Camelot leert Merlin dat het zijn lot is om de jonge prins Arthur te beschermen omdat die in de toekomst grootse daden zal verrichten. Camelot blijkt echter een gevaarlijke plek te zijn. Monsters, kwaadaardige tovenaars en vijandige koningen proberen de kroonprins allemaal een kopje kleiner te maken. En voor Merlin kan het soms heel lastig zijn om zijn talenten voor zelfs zijn beste vrienden verborgen te houden.

Op sommige punten is de serie een beetje verouderd

Om terug te komen op de vraag in de introductie: het is van allebei een beetje. Bepaalde zaken aan de serie zijn duidelijk nogal verouderd en heb ik met een nostalgische bril bekeken. Zo is de serie vooral in het eerste seizoen nog een beetje stroperig. Het is nog zoekende naar een echte identiteit en toon. Er zit nauwelijks een doorlopende verhaallijn in, de dialogen zijn houterig en sommige afleveringen zijn niet heel memorabel. Ook de speciale effecten zien er, zeker in het begin, ontzettend slecht uit. Maar toch is het amusant kijkvoer door de aandoenlijke acteerprestaties van de jonge hoofdrolspelers en de heerlijke avonturen.

Verderop in de serie trekt dit heel erg bij. Er komt een grote rode draad in het verhaal te zitten die het geheel voortstuwt. Aan het einde van het tweede seizoen keert Arthurs halfzus Morgana (Katie McGrath, Supergirl), ook een tovenares, zich tegen Camelot en de strijd tegen haar wordt tot het einde van de serie een leidmotief. Doordat de kaarten elk seizoen opnieuw geschud worden, valt de serie niet teveel in de herhaling. Vanaf het vierde seizoen wordt de serie ook een stuk serieuzer en donkerder qua toon, en die natuurlijke groei staat de serie goed.

De serie is heerlijk amusant als je niet teveel wil nadenken

Merlin is een ontzettend kijkbare serie als je niet teveel wil nadenken. Maar wanneer je wat dieper op de serie ingaat, dan merk je dat bepaalde dingen niet helemaal logisch zijn. Waarom wil Merlin zo graag koning Uther beschermen terwijl alle profetieën zeggen dat Uther zal moeten sterven? Vanwege de lotsbestemming? Dat duidelijk niet. Ook het personage Morgana is in de latere seizoenen een stuk simpeler. In de eerste twee seizoenen is ze ontzettend genuanceerd in haar opvattingen over magie en hoe Uther hier tegenaan kijkt. Maar vanaf het moment dat ze definitief overstapt naar de duistere zijde, wordt ze eendimensionaal en haar motieven en opvattingen worden platgeslagen. Dit zijn dingen die me tien jaar geleden minder opvielen, maar nu wel een beetje storen
.
Zelfs tien jaar later is Merlin een ongecompliceerde, maar ontzettend ontzettend leuke serie vol spannende avonturen. Het moet in het begin een beetje op stoom komen, maar zodra het eenmaal loopt, kun je er volop van genieten. Het kan er soms een beetje stoffig en gedateerd uitzien, maar het plezier dat de makers hebben spat van het scherm.
Volg Merlin
The Diamond of the Day - Part 2
The Diamond of the Day - Part 2