7.5
Wichita van Rijkom geeft "Agents of S.H.I.E.L.D. – Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 11 augustus 2014.
0
0

Agents of S.H.I.E.L.D. – Seizoen 1

Er zijn al heel wat series gebaseerd op stripverhalen te zien geweest op de buis. Van Smallville tot Arrow, bijna iedere superheld heeft wel in een aflevering van een of andere serie meegedaan. Marvel’s Agents of S.H.I.E.L.D. kon dus ook niet achterblijven. Sinds vorig jaar is deze show te zien op ABC in Amerika, en ook Veronica heeft inmiddels het hele eerste seizoen uitgezonden. Hoewel ik dit soort series meestal erg leuk vind heb ik eigenlijk nauwelijks ervaring met de stripboekverhalen waarvan zij zijn afgeleid. Ik ging dus ook volledig blanco deze nieuwe serie in.

In Agents of S.H.I.E.L.D. volgen we het team van agent Phil Coulson (Clark Gregg, The New Adventures of Old Christine). Coulson is een bekende naam uit The Avengers film, waarin het er op leek dat hij het niet had gehaald. Tijdens de pilot blijkt echter dat hij door bijzondere technologie weer tot leven is gewekt, en een groot deel van het eerste seizoen zal ook gaan over zijn zoektocht naar datgene wat hem weer nieuw leven heeft gegeven. Coulson’s team bestaat uit Melinda May (Ming-Na Wen, ER), een ijskoude piloot en zeer ervaren agent. Grant Ward (Brett Dalton), een specialist met veel ervaring in het veld. Academisch duo Leo Fitz (Iain De Caestecker, The Fades) en Jemma Simmons (Elizabeth Henstridge, Hollyoaks), de hersenen achter vele missies. En als laatste is er ook nog nieuwkomer Skye (Chloe Bennet, Nashville), een computerhacker op zoek naar antwoorden over haar verleden.

Grappig weetje over de serie voor de ‘niet kenners’ is dat een hoop acteurs uit The Avengers film ook weer terugkomen in deze serie. Zo zien we Cobie Smulders (How I Met Your Mother) als Maria Hill en komt zelfs filmacteur Samuel L. Jackson als directeur Nick Fury even tevoorschijn in een aantal afleveringen dit seizoen. Van tevoren wist ik niet dat al deze grote namen deel uitmaakten van deze reeks, ik was dan ook blij verrast zoveel bekende gezichten te zien. De pilot is geschreven en geregisseerd door Joss Whedon, bekend van andere bovennatuurlijke series zoals Buffy the Vampire Slayer en Firefly om maar even wat voorbeelden te noemen. Al met al een indrukwekkend lijstje aan acteurs en medewerkers, die stuk voor stuk zich al eens bewezen hebben in de film en TV wereld.

Het eerste seizoen vertelt het verhaal van het ontstaan van agent Coulson’s nieuwe team, en alle geheime agenda’s die er binnen dit team aanwezig zijn. Zonder al te veel te verklappen kan ik wel zeggen dat de kijker heel wat onverwachte twist- en actiescènes te wachten staat. Terwijl sommige teamleden dingen over hun verleden te weten proberen te komen, staan er ook heel wat gevaarlijke missies op het programma. Daarnaast is er ook van alles gaande binnen het S.H.I.E.L.D. hoofdkwartier zelf, wat zich langzaamaan zal uitbreiden tot het voor Coulson’s team echt persoonlijk wordt. De afwisseling tussen alle aparte zaken, de persoonlijke relaties en problemen van de teamleden wisselen elkaar goed af, wat zorgt voor een vermakelijk geheel.

Deze recensie schrijf ik echt voor mensen zoals ik die The Avengers en alle bijbehorende films niet hebben gezien, de stripboeken niet hebben gelezen maar doorgaans wel van dit genre houden. Dat soort mensen zou ik echt adviseren deze show een kans te geven, want ik ben na het zien van dit seizoen zeker fan! Misschien dat de echte kenners fouten zien, of zich aan dingetjes storen die mij niet opvallen. Maar ik vond het eerste seizoen van deze serie goed in elkaar zitten. De chemie tussen de castleden is top, de spanningsboog is ook prima en er is nog meer dan genoeg stof overgebleven om meerdere seizoenen mee te vullen. Ook de humor wil ik graag nog even in het bijzonder noemen, want ik heb op sommige momenten echt hardop zitten lachen om bepaalde scènes. Heel veel diepgang heeft de serie echter niet, al komt er hier en daar wel wat persoonlijk drama voorbij hoor. Voor de actieliefhebbers, die een niet al zwaar verhaal willen maar wel houden van een serie met een beetje humor, is Agents of S.H.I.E.L.D. zeker een aanrader. Het is voor mij geen serie die bij de toppers hoort, maar met deze start kijk ik zeker uit naar seizoen twee!
Volg Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D.
What We're Fighting For
What We're Fighting For