Ron Schoonwater geeft "La legge di Lidia Poët - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 23 Maart 2023.
5
0

La legge di Lidia Poët - Seizoen 1

La legge di Lidia Poët (The Law According to Lidia Poët) zorgt voor ontspanning en vermaak.

Het Italiaanse antwoord op een misdaad kostuumdrama levert heerlijke televisie op. Dat komt vooral door het guitige en uitstekende acteerwerk van hoofdrolspeelster Matilda De Angelis (The Undoing). Zij zet een krachtige Lidia Poët neer die door haar uiterlijk maar vooral door haar vasthoudendheid veel voor elkaar krijgt. Belangrijkste wapen is haar gezichtsuitdrukking. Stoïcijns, verveeld, verwonderd en bovenal ontwapenend. Het feit dat Lidia door haar vrouw-zijn niet serieus genomen wordt in een door mannen bepaalde wereld zorgt niet voor neerslachtigheid maar voor strijdbaarheid. Wel voelt het regelmatig als vechten tegen de bierkaai. Op dat soort momenten wordt zelfs het enthousiasme van Lidia getemperd.

La legge di Lidia Poët

La legge di Lidia Poët is gebaseerd op een historisch personage. Zij zal uiteindelijk de eerste vrouwelijke advocate worden van Italië. In de serie is Lidia Poët net afgestudeerd en wil ze met haar praktijk als advocate beginnen. Dat is tegen de zere schenen van het machtige mannenbolwerk. Zij zorgen ervoor dat Lidia niet met haar werk kan beginnen. Lidia laat zich echter niet kennen en gaat onder de vleugels van haar broer Enrico (Pier Luigi Pasino) aan de slag. Enrico is traditioneel en conservatief ingesteld. Tegen de charmes van Lidia kan hij echter niet op. Het is ijdele hoop om te verwachten dat Lidia aan de leiband van Enrico haar zaken op zal pakken. Daarvoor is ze veel te eigenwijs en eigenzinnig. Lidia gaat haar eigen weg en lost daarmee een aantal zaken op.

The Law According to Lidia Poët is bij uitstek een serie die ervoor zorgt dat je kunt ontsnappen aan de waan van alle dag.

In het huis van Enrico ontmoet Lidia de journalist Jacopo Barberis (Eduardo Scarpetto, L'Amica Geniale). Jacopo blijkt een steun voor Lidia om bepaalde deuren te openen die anders gesloten zouden blijven. Lidia gaat al snel genegenheid voelen voor hem en Jacopo voor haar. Sterk als Lidia is heeft ze echter meerdere pijlen op haar boog. Het levert een interessant driehoek thema op. Dat wordt nog ingewikkelder gemaakt door de vrije liefde die Jacopo na lijkt te streven. De vrouw en dochter van Enrico zorgen ervoor dat Lidia geconfronteerd wordt met het deemoedige vrouwbeeld die de meeste vrouwen in die tijd hebben. Waar de vrouw van Enrico zich vastklampt aan de traditionele waarden komt haar dochter, mede door de inbreng van Lidia, steeds meer los van dit gebruikelijke denkbeeld.

La legge di Lidia Poët

Kosten noch moeite zijn gespaard als het gaat om de jurken, kostuums en decors. Het ziet er allemaal fantastisch uit. De kwaliteit van het beeld zorgt ervoor dat alles scherp en kleurig in beeld komt. Het zorgt ervoor dat La legge di Lidia Poët met recht een deftige serie is. Alles is tot in de puntjes verzorgd. De gekozen muziek zorgt voor de juiste ondersteuning. Modern als het kan, klassiek als het moet. De op te lossen misdaden zijn wat simpel van opzet. Daar draait het verhaal ook niet zozeer om. Het gaat vooral om de strijd van Lidia tegen mannelijke bekrompenheid. Haar zoektocht naar rechtvaardigheid. Dat weten de makers, ondanks de zware thema's, met een knipoog te brengen. Die humoristische ondertoon is vooral te danken aan het geweldige acteren van Matilda De Angelis.

Het is een fantastisch en romantisch uitstapje naar een moeilijke tijd.

La legge di Lidia Poët is bij uitstek een serie die ervoor zorgt dat je kunt ontsnappen aan de waan van alle dag. Het is een fantastisch en romantisch uitstapje naar een moeilijke tijd. Zeker voor vrouwen. Als het echter met zoveel scherpte en kwaliteit gebracht wordt verdiend dit seizoen wat mij betreft niets minder dan een mooie acht.
Volg La legge di Lidia Poët
Episode 6
Episode 6