10
Christophe Vermaelen geeft "Justified - Seizoen 4" een 10.
Geschreven door Christophe Vermaelen op 12 juni 2017.
2
0

Justified - Seizoen 4

In dit vierde seizoen van de serie Justified heropent U.S. Marshal Raylan Givens een oude zaak van 30 jaar geleden. Daarbij komen geheimen aan het licht die teruggaan tot zijn jeugd en de misdadige praktijken van zijn vader Arlo Givens.
Op 21 januari 1981 stortte er een man te pletter in Corbin, Kentucky omdat zijn parachute niet open ging. De man werd geïdentificeerd als Drew Thompson en hij had enkele tassen gevuld met cocaïne bij zich. Thompson was bovendien een hoofdgetuige voor de FBI, in het proces tegen de peetvader van de Detroit maffia, Theo Tonin (Adam Arkin, Life). Dezelfde Adam Arkin overigens, die ook enkele afleveringen van Justified inblikte van op de regiestoel.

Als Raylan een diplomatieke postzak vindt in zijn ouderlijk huis, verborgen achter een valse muur, zit in die tas enkel een rijbewijs op naam van ene Waldo Truth. De enige persoon die Raylan daar duidelijkheid over kan verschaffen, is zijn criminele vader, maar Arlo houdt zijn mond dicht. De FBI wordt er bijgehaald en men ontdekt dat Waldo de dode parachutist moet zijn geweest. Dat ontketent een ware heksenjacht op de voortvluchtige Drew Thompson, waarvan men vermoedt dat die nog leeft en zich ergens in Harlan County schuilhoudt. De FBI wil Drew vinden om te getuigen tegen Theo Tonin, de Detroit maffia wil hem liefst zo snel mogelijk dood en Boyd Crowder zit er zoals gewoonlijk tussenin, hij wil Drew als eerste ontmaskeren om hem dan te verkopen aan de hoogste bieder.

Want Boyd Crowder is zijn grip op Harlan County aan het verliezen, voornaamste oorzaak daarvan is ene Billy St. Cyr (Joe Mazello, The Pacific), de theatrale en manipulatieve dominee van een Pinkstergemeente. Samen met zijn knappe zus Cassie (Lindsay Pulsypher, True Blood) bekeert hij de lokale bevolking om hun centen aan zijn kerk te doneren in plaats van aan Boyd Crowders drugs. Boyds liefje Ava, die ook al aan haar vierde seizoen toe is, zit met een vervelend probleem. Een sympathiek hoertje uit Audrey’s, Ellen May (Abby Miller, The Nine) was ooggetuige van een moord gepleegd door Ava en zowel zijzelf als Boyd geloven niet in losse eindjes. Ellen May voelt aan dat haar leven in gevaar is en ze slaat op de vlucht.
Justified
© FX

Uitblinker tussen de nieuwe personages uit het vierde seizoen was voor mij Boyds oude legervriend Colton “Colt” Rhodes (Ron Eldard, In Plain Sight), die zich bij zijn bende voegt. Colt is een aan drugs verslaafde psychopaat en toch voelde ik sympathie voor de man, zoiets had ik al niet meer meegemaakt sinds ik na acht seizoenen afscheid nam van Dexter Morgan. Boyd mag zich gelukkig prijzen met een vriend als Colt, want op zijn jaloerse neef Johnny Crowder kan hij steeds minder rekenen.

Uitblinker tussen de nieuwe personages uit het vierde seizoen was voor mij Boyds oude legervriend Colton “Colt” Rhodes (Ron Eldard, In Plain Sight)

De held van het verhaal blijft natuurlijk Raylan. Hij lijdt onder de breuk met zijn ex-vrouw Winona, zeker nadat hun toenaderingspoging tot een zwangerschap heeft geleid. Dit nakende vaderschap maakt dat Raylan zich vragen stelt over zichzelf, zijn toekomst en zijn verleden. Hij woont inmiddels boven de bar van Lindsey Salazar met wie hij ook een relatie heeft. Raylan probeert op zijn manier wat geld opzij te zetten, omdat hij Winona wil blijven ondersteunen bij de opvoeding van hun toekomstige kind.

Justified is gecreëerd door Graham Yost en gebaseerd op het werk van misdaadauteur Elmore Leonard, onder meer op zijn korte verhaal “Fire in the Hole.” De hele reeks werd oorspronkelijk gedistilleerd uit twee romans en een kortverhaal, en ook al komen de meeste verhalen nu niet meer rechtstreeks uit de koker van de grote misdaadauteur, Justified ademt Leonard uit elke porie. Van de namen van de personages over de manier waarop ze met elkaar spreken tot de armoedige setting van trailer parken en houten huisjes in het Amerikaanse zuiden: alles klopt. Ook in seizoen vier.

Mijn advies? Ontkurk een goede fles Kentucky bourbon en ga er lekker voor zitten, want wat mij betreft is Justified de op één na beste Amerikaanse serie ooit.
Volg Justified
The Promise