6
Wichita van Rijkom geeft "I Am Groot - Seizoen 1" een 6.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 15 augustus 2022.
6
0

I Am Groot - Seizoen 1

In I Am Groot volgen we Groot die als kleuter de wereld op geheel eigen manier ontdekt. Dit schattige karakter heeft al de nodige harten gestolen tijdens de Guardians of the Galaxy films en mag dit nu met een eigen serie opnieuw doen.

Fans van de Guardians of the Galaxy films hebben weer wat leuks om te kijken. Op 10 augustus ging namelijk de Disney+ Original serie I Am Groot in première. In deze Disney shorts zien we hoe het Groot (Vin Diesel) vergaat tijdens zijn kleutertijd, een periode die zich afspeelt tussen het einde van de tweede Guardians film en de post-credit scènes. De vijf afleveringen zijn ongeveer drie minuten per stuk dus de gehele serie kan in een kwartiertje bekeken worden.

Groot is een nieuwsgierige kleuter met een sterk karakter.

Groot is een klein plantje van Marvel van de fictieve soort Flora Colossi. Tijdens Guardians of the Galaxy leren we zijn vader kennen als een sterke boom die het team helpt en uiteindelijk zelfs zijn leven voor hen geeft. Gelukkig wordt er een onderdeel van zijn lichaam teruggevonden door Rocket (Bradley Cooper, Limitless) die deze wortel vervolgens in een potje plant. Hieruit groeit een nieuwe Groot, oftewel de zoon van de volwassen Groot uit de films, en dat is de kleine plant die we zien opgroeien in I Am Groot.

Iedere aflevering is op zich te bekijken en vormt zijn eigen verhaaltje uit het leven van Groot. In de eerste aflevering groeit Groot uit zijn potje, waarna hij zijn eerste stappen zet. We zien hem de strijd aangaan met een bonsaiboompje en al gelijk wordt duidelijk dat deze Groot een pittige is. De daaropvolgende episodes zien we hem avonturen beleven in en rondom het ruimteschip dat hij thuis noemt. Groot is een nieuwsgierige kleuter met een sterk karakter. Hij gaat geen gevecht uit de weg en heeft een humeur wat hem soms in de problemen brengt. Hij is dan ook een stukje feller dan zijn voorganger uit de Guardian films.

I Am Groot
© Disney+

Alle merchandise omtrent Groot laten zien dat hij het populairste karakter uit Guardians of the Galaxy is. Deze Disney shorts serie met hem in de hoofdrol is daarom geen verrassing. De humor die we kennen uit de films zit eveneens in deze serie. Het is alleen wel wat meer gericht op een jonger publiek. I Am Groot is namelijk gemaakt voor kinderen vanaf zes jaar en ouder en hier lijken de grappen wat op te zijn aangepast.

Er komen verschillende wezentjes voor in I Am Groot. Zo is er tijdens de tweede aflevering een soort mini volkje van blauwe figuurtjes te zien die wat weg hebben van mieren. Ook zit er onder andere nog een soort Niffler-achtig figuur (een Harry Potter verwijzing, een betere vergelijking kan ik niet bedenken) in dezelfde aflevering en komt er een kleurrijke vogel voorbij tijdens de vierde episode. Alle wezens zijn van hetzelfde schattigheidsniveau als Groot en laten daarmee duidelijk zien welke sfeer de makers hebben willen neerzetten.

Het is een lief idee, niets meer en niets minder.

Om de aantrekkingskracht van Groot kan niemand heen. Hoewel hij niets meer dan “I Am Groot” kan zeggen is hij door zijn bewegingen en acties desondanks redelijk goed te begrijpen. Tijdens de vijfde aflevering komen met name zijn charmante kwaliteiten aan bod wanneer we hem wat interacties zien hebben met Rocket. Maar ook zijn grootheidswaanzin waardoor hij denkt een soort God te zijn is heel schattig tijdens de tweede aflevering.

Er zat voor mij geen echt hoogtepunt in I Am Groot. De vertederende drie minuten zijn geen noemenswaardige toevoeging aan het Marvel Universum maar doen ook niet onder voor de merknaam. Het is een lief idee, niets meer en niets minder. Een kleine warmhouder voor de fans tot de derde Guardians film in de bioscoop verschijnt. Ik zou zeker niet adviseren een Disney+ abonnement te nemen om I Am Groot te kunnen kijken. Voor abonnees die houden van de Guardians films is deze serie echter best aardig om tussendoor eens op te zetten.

I Am Groot
© Disney+
Volg I Am Groot