8
Wichita van Rijkom geeft "How to Get Away with Murder - Seizoen 2" een 8.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 28 juli 2016.
6
0

How to Get Away with Murder - Seizoen 2

De ABC serie How To Get Away With Murder was vorig jaar een van dé ontdekkingen. Al gauw werd een tweede seizoen toegezegd en dat was eind 2015/begin 2016 op de Amerikaanse zender ABC te zien. Nu de moord op Lila Stangard is opgelost zou je denken dat alles koek en ei is bij de ‘Keating Five’. Niets is echter minder waar want met de verdwijning van Rebecca Sutter (Katie Findlay), de vriendin van Wes (Alfred Enoch, Harry Potter films) en hoofdverdachte van de moord op Lila, krijgt iedereen weer met een nieuw probleem te maken. Aan Annalise Keating (Viola Davis, bekend van verscheidene Broadway producties en films zoals The Help) de lastige taak om ook dit probleem weer op te lossen voordat de situatie uit de hand loopt.

How To Get Away With Murder vertelt een verhaal waar je echt je hoofd bij moet houden, en zorgt regelmatig voor onverwachte gebeurtenissen en scenes.

Net zoals tijdens het eerste seizoen is er ook deze keer weer een mysterie waar we via flashforwards puzzelstukjes van te zien krijgen. Zo gaan de eerste negen episodes met name over de Hapstall zaak die draait om de moord op de adoptieouders van Caleb en Catherine Hapstall (Kendrick Sampson en Amy Okuda). Een zaak die op zichzelf al ingewikkeld is, ware het niet dat een flashforward laat zien dat uiteindelijk ook Annalise zelf betrokken zal raken bij deze zaak. Terwijl het team druk bezig is met de Hapstall familie probeert Connor (Jack Falahee, Mercy Street) zijn relatie nieuw leven in te blazen door te gaan samenwonen. Een beslissing die op den duur er voor zal zorgen dat vriendje Oliver (Conrad Ricamora) steeds meer bij louche zaken wordt betrokken, met alle gevolgen van dien. Het tweede deel van dit seizoen focust zich op Wes en de dood van zijn moeder tien jaar geleden, met flashbacks krijgen we als kijker al gauw door dat daar veel meer achter zit dan tot dusverre bekend was.

[image-70425]
Er zijn dit seizoen weer de nodige belangrijke gastrollen die het verhaal kracht bij zetten. Zo zien we de Nederlandse Famke Janssen als advocate Eve Rothlo, een oude bekende van Annalise. Ook Cicely Tyson is weer van de partij als Annalise’s moeder Ophelia. Deze weliswaar kleine rollen zorgen voor een meerwaarde aan het verhaal en laten zien hoeveel waarde de makers hechten aan de kwaliteit van de show. Ook op het acteerwerk van de overige castleden is weinig aan te merken. How To Get Away With Murder zit erg goed in elkaar en dat is ook de kenners niet ontgaan. Zo ontving de serie al verschillende awardnominaties en won Viola Davis onder anderen al tweemaal een Screen Actors Guild Award voor haar hoofdrol. Het is dan ook geen verrassing dat een derde seizoen van deze succesvolle serie inmiddels is aangekondigd. Het volgende seizoen zich zal gaan focussen op de achtergrondverhalen van Laurel (Karla Souza) en Michaela (Aja Naomi King, Emily Owens M.D.) terwijl tegelijkertijd ook aandacht besteed zal worden aan de cliffhanger waarin Frank (Charlie Webber) een belangrijke rol speelde.

De complottheorieën vliegen je weer om de oren en met een cast zo sterk als deze hebben we als kijker aan de nodige dramatische scenes ook geen gebrek.

Dit tweede seizoen leren we meer over het verleden van Asher Millstone (Matt McGorry, Orange Is The New Black) en Bonnie Winterbottom (Lisa Weil, Gilmore Girls). Ook de thuissituatie van politieagent Nate Lahey (Billy Brown, Dexter) komt aan bod. Mysteries zijn er genoeg, soms zelfs in zulke mate dat het als kijker lastig is om te onthouden wat wie ook alweer precies heeft gedaan. Of dit nu ook de kracht of juist de zwakte van de serie is, is iets waar ik nog niet over uit ben. How To Get Away With Murder vertelt een verhaal waar je echt je hoofd bij moet houden en zorgt regelmatig voor onverwachte gebeurtenissen en scenes. Op een gegeven moment wordt het echter wel allemaal een beetje erg vergezocht. Wanneer is genoeg, genoeg? Hoewel ik zo mijn twijfels had of de serie een tweede seizoen zou aankunnen, bewijzen de cast en makers dat ze het wel degelijk in zich hebben. Ondanks de hier en daar wel erg bizar toevallige gebeurtenissen blijft de show overeind en komen ze er mee weg.

Je kunt niet veel vertellen over How To Get Away With Murder zonder spoilers weg te geven. Wel kan ik zeggen dat dit tweede seizoen voor liefhebbers van seizoen één absoluut de moeite waard is om te bekijken. De complottheorieën vliegen je weer om de oren en met een cast zo sterk als deze hebben we als kijker aan de nodige dramatische scenes ook geen gebrek. Toch kan de serie ook wel vermoeiend zijn om naar te kijken. Omdat Viola Davis een contract heeft waarin staat dat de seizoenen maximaal 15 á 16 afleveringen mogen betreffen, wordt alles in een sneltreinvaart verteld en kun je dus echt geen aflevering missen. Inmiddels is ABC’s thema-avond TGIT (Thank God It’s Thursday) met Shondaland series waar, ook deze serie deel van uitmaakt, een waar begrip op de Amerikaanse tv. Met het niveau van seizoen twee ben ik er van overtuigd dat ook seizoen drie, wat vanaf 22 september te zien zal zijn, weer een geweldige crime thriller zal opleveren waar de liefhebber vele avonden zoet mee zal zijn. Een ding is zeker, de titel doet de show eer aan want tot dusverre komen ze telkens weer weg met alle gepleegde moorden.

How to Get Away with Murder
© ABC
Volg How to Get Away with Murder