8.5
Lucas Verbunt geeft "Grey's Anatomy - Seizoen 1 t/m 14" een 8.5.
Geschreven door Lucas Verbunt op 1 augustus 2019.
3
0

Grey's Anatomy - Seizoen 1 t/m 14

Grey's Anatomy is niet meer weg te denken uit het huidige serielandschap. Al vijftien seizoenen lang volgen we de dokters van Grey Sloan Memorial (voorheen Seattle Grace en Seattle Grace Mercy West). Al jaren hoor ik mede-serieliefhebbers zeggen dat Grey's toch wel een van hun favoriete guilty pleasures is. Dus toen in januari de eerste veertien seizoenen op Videoland verschenen, kon ik het toch niet laten. Eind juni keek ik de laatste aflevering van seizoen veertien.

''It's a beautiful day to save lives'' - Derek Shepherd

Ik moet zeggen dat ik sowieso een sucker ben voor een goed medisch drama. Ziekenhuizen, first responders, brandweer; ik vind het allemaal top. Zo ook Grey's Anatomy. Sommigen kijken de serie al vanaf het begin, zo'n vijftien jaar inmiddels, maar ik heb alle afleveringen in slechts een paar maanden bekeken. Dit zorgt voor een hele andere kijkervaring. Ik vond vooral tof hoe je het medisch vakgebied ziet veranderen gedurende de seizoenen, dit valt extra op als je alles achter elkaar kijkt.

Grey's Anatomy heeft ontzettend veel personages voorbij zien komen. Ellen Pompeo, de actrice die het titelpersonage Meredith Grey speelt, heeft in een interview gezegd dat ze niet had verwacht dat de serie zou overleven na het vertrek van bepaalde acteurs, maar ik snap dat het heeft overleefd. Ja, je mist sommigen personages wel. Iedereen heeft een ander karakter en brengt iets anders naar de show toe. Maar dat betekent niet dat de hele serie z'n waarde verliest wanneer dit personage niet meer in beeld is. Dit wordt opgevangen door nieuwe personages en nieuwe verhaallijnen.

Grey's Anatomy
© ABC

Over verhaallijnen gesproken; de serie heeft goede schrijvers. Ik heb de afgelopen maanden honderden afleveringen gekeken en ik heb niet het gevoel dat ik een verhaallijn meerdere malen voorbij heb zien komen. Elke keer brengt de serie weer iets nieuws en origineels. Vooral de heftige, grote afleveringen waren favoriet bij mij. De vliegtuigramp, de schietpartij in het ziekenhuis, 'Into you like a train' en andere soortgelijke rampen.

Personages worden altijd goed uitgewerkt en ik heb het gevoel dat ik ze echt heb leren kennen. Sommige personages hebben natuurlijk een grotere rol, maar ook de recurring cast speelt een substantiële rol. Met natuurlijk hier en daar een uitzondering. Personages krijgen bovendien te maken met van alles en nog wat. Echtscheidingen, deportatie, kanker, dood, seksualiteit en meer.

[image-111021]

Over het algemeen vind ik Grey's Anatomy een fantastische serie. Het zit goed in elkaar, heeft een divers ensemble en laat je vooral even lekker ontspannen (behalve op de hartverscheurende momenten dan). Het vijftiende seizoen is al afgerond en zal in januari 2020 verschijnen bij Videoland. Inmiddels is bekend dat er ook een zestiende én zeventiende seizoen zal komen. We kunnen dus nog even door.

Een 8,5!
Volg Grey's Anatomy
Never Felt So Alone