Peter Rotthier geeft "Glad IJs - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 21 juni 2021.
2
0

Glad IJs - Eerste aflevering

Waarom werd de directeur van de ijsfabriek ontvoerd? Een terugblik aan wat voorafging, zal meer licht op de zaak werken.

De eerste aflevering van Glad IJs opent met Phil 'Frisco' Druyts (Lucas Van den Eynde, Van Vlees en Bloed), de plaatselijke ijsfabrikant die een wandelingetje maakt met zijn hond op de Kempense heide. Tijdens zijn wandeling ziet de man plots een bestelwagen staan, zijn gezicht betrekt, maar toch stapt hij verder. In die bestelwagen zitten Leon (Koen De Bouw, Professor T.) en Frankie (Vincent Van Sande, Chaussée d'Amour), twee kleine boefjes, die opdracht gekregen hebben om Frisco te ontvoeren. Het duo schuwt hierbij geen geweld.

Glad IJs
© Streamz

De ontvoering zorgt voor heel wat commotie in de streek. De familie van Frisco lijkt in alle staten te zijn. Maar zoals we in televisieland gewoon zijn, is de schijn bij de steenrijke families belangrijker dan de werkelijkheid. We keren dan ook terug naar de periode voorafgaand aan de ontvoering. Al vlug wordt duidelijk dat het zeker niet allemaal koek en ei was bij de familie Druyts. Verschillende verhaallijnen worden gelanceerd en zowat alle familieleden hebben links en rechts wel een of ander geheimpje of willen dat er belangrijke beslissingen genomen worden.

Al bij de aanvangsscene waarin Frisco ontvoerd wordt, heb je als kijker door dat er iets niet klopt. Wie het niet door heeft, wordt op zijn wenken bediend aan het eind van die eerste aflevering. De eerste kennismaking met de familie Druyts is ook niet direct in een origineel jasje gestopt. De clichés volgen elkaar in een razendsnel tempo op. De oudste zoon die regelrecht tegenover zijn vader staat, een vrouw die er een minnaar op nahoudt en zo kunnen we nog even doorgaan. En toch blijft er onderhuids iets hangen dat ervoor zorgt dat je blijft kijken.

De volhouder wordt ook beloond voor de moeite, want het einde van die eerste aflevering lijkt Glad IJs helemaal te lanceren als toch meer dan een doordeweekse serie.
Volg Glad IJs
Episode 10