7
Natasha Slagter geeft "Fleishman is in Trouble - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Natasha Slagter op 5 Mei 2023.
5
0

Fleishman is in Trouble - Seizoen 1

Een op en top Amerikaanse dramaserie die lekker wegkijkt. Fleishman is in Trouble is een boek uit 2019 van de New Yorkse journalist Taffy Brodesser-Akner, die ook de televisiebewerking maakte en produceerde.

Laten we de titel eerst letterlijk nemen: Toby Fleishman (Jesse Eisenberg) zit in de problemen. De 41-jarige heeft een meer dan goede baan als gastro-enteroloog gespecialiseerd in leverziekten in een gerenommeerd ziekenhuis in New York, maar zijn huwelijk viel gewoon in duigen, eerst langzaam en daarna snel. Sindsdien woont Toby in een schaars gemeubileerd appartement en deelt hij de voogdij over zijn twee kinderen Hannah en Solley met zijn ex Rachel (Claire Danes, Homeland).

Fleishman is in Trouble
© FX

Het begin van de serie kan worden beschouwd als een gepaste satirische verhandeling over mannen van middelbare leeftijd die weer op de versiertoer (moeten) gaan. Er gaat een wereld open voor Toby, die nog nooit apps als Tinder gebruikt heeft. De serie wil ons doen geloven dat de seksueel uitgehongerde en al wat oudere dokter, op een beproefde zelfvoldane manier, de ene mooie vrouw na de andere oppikt, maar hoe het ook zij, het is genoeg voor een aantal prachtig bizarre afleveringen.

Het geleidelijk uit elkaar drijven van de echtgenoten, wat resulteerde in hun scheiding, wordt ondertussen in vele flashbacks weergegeven. De moeilijkheden worden alleen maar groter als Rachel op een nacht de kinderen bij Toby achterlaat en zelf spoorloos verdwijnt. Raar gedrag voor de zeer professionele theateragent die anders 24/7 voor haar klanten klaar staat. Toby staat er alleen voor en waar is Rachel?

Dat is het moment waarop de vrienden Libby en Seth het verhaal binnenkomen. Libby (Lizzy Caplan/, Masters of Sex) en Seth (Adam Brody/, The O.C.) zijn oude vrienden van Toby uit hun studententijd. Beiden hebben totaal verschillende paden in het leven gevolgd. Bovendien is Libby de verteller van de serie. Toby en Rachel en alle andere personages worden vanuit haar perspectief verteld, en Libby geeft commentaar dat zo gepolijst klinkt alsof het een artikel is in een van de tijdschriften waarvoor ze schrijft.

Fleishman is in Trouble
© FX

En dan, in een nogal spectaculaire scène aan het einde van de zesde aflevering, draait het verhaal om Rachel, die de zevende aflevering bijna alleen mag vullen - een perfecte gelegenheid voor Claire Danes om alle facetten te laten zien van wat ze kan. Ook bij de titel van de serie kunnen nu weer vraagtekens worden gezet: welke Fleishman zit hier eigenlijk in de problemen?

Fleishman is in Trouble is een zeer kijkbare serie, maar geen vlekkeloos meesterwerk. De schrijfster probeert te veel aspecten van haar roman in de serie te redden: de intriges in het ziekenhuis, een seksistische schrijver, klassenverhoudingen tussen onder en boven. Er wordt te veel genoemd en slechts kort aangestipt. Het gaat niet alleen om de midlifecrisis op zich, maar om een heel specifiek milieu waarin het zich afspeelt: de rijke, overwegend joodse upper class aan de Upper East Side van Manhattan.

Fleishman is in Trouble heeft meer in petto dan het banale besef dat rijke mensen ook hun zorgen hebben, bijvoorbeeld wanneer de serie onderkent dat de rijken doorgaans betere (financiële) middelen hebben om met existentiële crises om te gaan. Wat de serie echter wel eens overdrijft, is het doorlopende commentaar vanaf het begin. In veel scenes, vooral in de laatste paar afleveringen, zou het beter zijn geweest om het gevoelige en veelzijdige spel van de hoofdrolspelers gewoon voor zichzelf te laten spreken, in plaats van het te verdubbelen met verklarende tekst van Libby.

Al met al een onderhoudende super-Amerikaanse serie met acht afleveringen die ik een 7 geef.
Volg Fleishman is in Trouble
The Liver