Ron Schoonwater geeft "Fauda - Seizoen 2" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 25 oktober 2018.
2
0

Fauda - Seizoen 2

De recensie bevat spoilers. Zeker als je het eerste seizoen nog niet gezien hebt. Ik heb het zo geprobeerd te formuleren dat de spoilers niet al te duidelijk zijn.

Fauda is chaos in het Arabisch. De Israëlische serie met dezelfde naam zit er vol mee. Het Israëlisch-Palestijns conflict is natuurlijk een perfecte bron voor chaos. Fauda volgt een Israëlische undercover afdeling die strijd voert met Palestijnse extremistische facties. Hierbij maken ze handig gebruik van de verdeeldheid onder de Palestijnen. Daarnaast is het de gewoonste zaak van de wereld om bruut geweld te gebruiken. Beide kanten lijken geen mensenrechten te kennen.

© yes

Het eerste seizoen maakte al indruk, het tweede seizoen is nog beter.

Het eerste seizoen maakte al indruk, het tweede seizoen is nog beter. Dit komt mede door de geslepenheid van de Palestijnse tegenstander, Nidal 'El Makdassi' (Firas Nassar, Foxtrot). Nidal wil wraak nemen voor de dood van zijn vader (zie het eerste seizoen). Nidal is extremistischer geworden onder de invloed van ISIS. Door die keuze wordt hij ook een gevaar voor de Palestijnse facties Hamas en Fatah. Toch weet Nidal grote en persoonlijke successen te boeken. Zo weet Nidal zijn grootste tegenstander en hoofdrolspeler in de serie, Doron Kavillio (Lior Raz, Ptzuim BaRosch), in de privésfeer te raken. Bovendien weet Nidal talloze malen op spectaculaire wijze te ontsnappen aan de Israëlische veiligheidsdiensten.

Doron waant zich eigenlijk onoverwinnelijk. Eigenzinnig en eigenwijs als hij is gaat hij vaak zijn eigen weg. Zijn team steunt hem vaak in zijn onorthodoxe werkwijze. Mede omdat dit wel tot resultaat leidt. Het voedt bovendien hun behoefte aan gerechtigheid en geweld. Zijn directe leidinggevenden zijn vaak minder tevreden. In zijn privéleven gaat er echter van alles mis. Zijn ex-vrouw en kinderen worden bedreigd door Nidal. Zijn relatie met de Palestijnse vrouw Nurit (Rona-Lee Shim'on, A Quiet Heart) is complex. Mede omdat Nurit, door de situatie waarin zij gemanoeuvreerd is, getrouwd is met Walid El Abed (Shadi Mar'i, On The Spectrum). Walid is de leider van de militaire tak van Hamas. De relatie van Doron met Nurit eindigt door zijn gedrag desastreus. Bovendien komt Doron in een depressie terecht wanneer Nidal mensen in zijn directe omgeving weet uit te schakelen.

© yes

Het team waarin Doron opereert is gewelddadig, maar ook menselijk. De strijd tussen de Israëliërs en Palestijnen kent geen goed en fout. De serie heeft (natuurlijk) een voorkeur voor Israël, maar vanuit een westers perspectief laat het pijnlijk duidelijk zien dat beide partijen er een bloederige, gewelddadige strijd van maken. Daartussenin worden onschuldige mensen, die eigenlijk alleen maar vrede willen, de dupe. Het voedt de onderlinge haatgevoelens alleen maar meer. Fauda laat die neergaande spiraal goed zien.

Een prima serie die te volgen is op Netflix. Het moet gezegd dat de kwaliteit die Netflix weet te brengen met buitenlandse series die niet Engelstalig zijn vaak dik in orde is. Het opent een heel andere blik op deze wereld.
Volg Fauda
Episode 12
Episode 12