Fair Trade - Seizoen 2
8
Peter Rotthier geeft Fair Trade - Seizoen 2 een 8.

Fair Trade - Seizoen 2

Tweede seizoen van de keiharde actieserie Fair Trade van de makers van Matroesjka's waarin corrupte flikken de dienst uitmaken en merken dat ze steeds dieper wegzakken in het misdaadmoeras.
Nadat haar collega Walter (Kevin Janssens) aan het einde van het eerste seizoen naar het hiernamaals werd geschoten, wordt Robin (Ella-June Henrard) overgeplaatst naar de sectie drugs. Daar wordt ze opnieuw geconfronteerd met haar collega Frank Slaets (Axel Daeseleire). We maken ook kennis met Dimitri Kremer (Peter Thyssen, De Zonen Van Van As) die ook op de sectie drugs werkt.

Van Slaets en Robin weten we uit het eerste seizoen dat ze alle twee banden hebben met het drugsmilieu en als informant werken voor een ander drugskartel. Maar ook Dimitri is niet zuiver op de graad. Al snel blijkt hij een link te hebben met de Russische maffia, die ook graag een deel van de drugskoek willen hebben. Al vlot wordt de serie dan ook een kluwen van geweld en verraad, waarbij zowel de politie als de misdadigers elkaar in de weg lopen en trachten de loef af te steken. Het is dan ook niet verwonderen dat er langs beide zijden slachtoffers gemaakt worden.

In het eerste seizoen ging vooral Peter Van Den Begin met de acteerpluimen lopen voor zijn vertolking van maffiabaas Paternoster. In het tweede seizoen moet hij die eer delen met Peter Thyssen, die zijn rol als manusje van alles voor de Russische maffia met brio weet over te brengen. Ook de rest van de acteurs zorgen ervoor dat het verhaal spettert op het scherm.

Fair Trade
© Streamz

Zoals we gewoon zijn bij regisseur Mark Punt wordt er niet op een kogel of bom meer of minder gekeken onder de maffiaclans. Niemand van de personages is veilig, want zowel de misdadigers als de politie kunnen elke seconde het loodje leggen. Daarnaast heeft Punt ook een abonnement op een flinke portie naakt en ook dat ontbreekt ook in dit tweede seizoen van Fair Trade niet.

We kunnen tot de conclusie komen dat een tweede seizoen meer dan verantwoord was om het verhaal uit het eerste seizoen af te sluiten. Toch vond ik het tweede seizoen minder sterk dan het eerste, omdat de nadruk iets meer op het geweld lag en de uitwerking van de personages wat meer op de achtergrond werd geduwd. Of er een derde seizoen zal volgen is nog koffiedik kijken, want aan het eind van dit tweede seizoen worden heel wat hoofdstukken definitief afgesloten en andere laten nog een piepkleine opening om in de toekomst misschien toch nog iets te doen met het gegeven van Fair Trade.

Over de auter, Peter Rotthier

Peter Rotthier
Peter Rotthier is begin jaren negentig in de muziekjournalistiek gerold. Bijna twintig jaar lang was hij hoofdredacteur van een Vlaams rock/metal tijdschrift dat naast muziek ook oog had voor randverschijnselen als games, films, series en strips. In de meer dan vijftig jaar dat hij al op deze aardbol loopt heeft hij al heel wat series de revue zien passeren. Alle genres kunnen zijn interesse wekken en krijgen enkele afleveringen om zich te bewijzen. Zijn favorieten van de voorbije jaren waren onder andere Braquo, Black Sails, Games Of Thrones, The Leftovers, Mafiosa, The Brink en Hell On Wheels, om er maar een paar te noemen.
Bekijk profiel van Peter Rotthier