ER is een Amerikaanse medische dramaserie van de zender NBC. De serie ging in première op 19 september 1994.
ER gaat vooral over de levens van de mensen die in het ziekenhuis werken. Sommige van de plots in de serie strekken zich uit over meerdere seizoenen. In de lange tijd dat de serie al loopt zijn er veel personages vertrokken en veel bijgekomen. Naast de persoonlijke levens van het personeel staan in elke aflevering (soms in meerdere afleveringen) verschillende patiënten centraal. Daarbij komen ook thema's als euthanasie, homoseksualiteit en kindermisbruik aan bod.
E.R wat kan je er niet over zeggen. Deze serie is als geen andere ziekenhuis serie die ik door de jaren heen gezien heb. Ik ben als tiener begonnen met kijken naar deze serie, maar rond seizoen 8/9 toen afgedwaald. Nu kwam ik deze oude DVD boxen met de eerste 4 seizoenen weer tegen, en dacht waarom ook niet. Heb inmiddels zojuist alle 15 seizoenen van E.R af gekeken, en hem met tranen in de ogen kunnen afsluiten. Deze serie heeft me van het begin tot het einde weten te boeien. Ondanks de vele 'hoofdpersonage's' en mensen die met de tijd uit de serie verdwijnen, om welke redenen dan ook bleef de serie ontzettend interessant om te volgen. Veel verschillenden zaken maak je mee, van een simpele verbranding tot een complexe botbreuk. De verstandshoudingen die de personage's met elkaar hebben zodat je ook vaak delen van privé levens mee krijgt. Dit maakt de serie zo ontzettend realistisch. Het is wel even een shock om te zien, dat deze serie uit maar liefst 15 seizoenen bestaat, met ieder 22 afleveringen die allemaal rond de 40 minuten duren. Maar als je een trouwe fan bent, van een real life ziekenhuis serie.. Is E.R er eentje die je echt gezien moet hebben!
Serie die leuk was dankzij de combinatie van humor en drama.
Helaas verdwenen er steeds meer hoofdpersonages in al de jaren en dat is jammer.
Omdat door de vele seizoenen en groot aantal afleveringen je bekent raakte met de personages.Tijdloze serie die nog steeds actueel is. De meest gekopieerde serie in vele variaties
Een goede dokter serie als deze zie je niet meer terug.. in die tijd dan.
maar ik weet wel een andere dokter serie die ook goed zijn en dat zijn : The night shift, Saving hope, Code black, Chicago med. !!
Het is een echt aanrader om het te kijken
Thumps up
Het is een geweldige serie die zeker nog weer een keer op tv moet worden uitgezonden! Echt een groot compliment naar de acteurs die in de jaren hebben meegespeeld een van de meest geweldige ziekenhuisserie's ooit!
Chicago med , The night shift, Saving hope en code black.