7
Lucas Verbunt geeft "Equinox - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door Lucas Verbunt op 12 januari 2021.
2
0

Equinox - Eerste aflevering

Na drie seizoenen kwam The Rain vorig jaar als eerste, en tot dan toe enige, Deense Netflix-Original ten einde. Gelukkig hoefden we niet te lang te wachten op een nieuwe Netflix-serie van Deense bodem. Op 30 december 2020 verscheen namelijk de bovennatuurlijke mysterie-thriller Equinox op de streaminggigant. De serie is gebaseerd op een populaire Deense podcast.

In Equinox volgen we Astrid (Danica Curcic, The Mist), wiens zus Ida (Karoline Hamm) in 1999 samen met (bijna) al haar klasgenoten spoorloos is verdwenen. Astrid wordt de jaren na het incident geteisterd door visioenen, maar heeft anno 2020 alles een plekje kunnen geven. Dan krijgt ze een mysterieus telefoontje van een van de overlevenden en worden de visoenen opnieuw aangewakkerd. Astrid besluit om voor eens en altijd de waarheid van die helse nacht te achterhalen. Want was is er nou precies gebeurd? Naast Curcic en Hamm zijn er ook rollen weggelegd voor Lars Brygmann (Borgen), Fanny Bornedal (Bron/Broen), Viola Martinsen en August Carter.

Equinox

De eerste aflevering is nog niet heel spannend, al weet het wel te intrigeren. Het plot wordt kalmpjes aan geïntroduceerd en we leren ons hoofdpersonage, Astrid, kennen. Ik heb al snel bij een mysterie dat ik door wil blijven kijken. Ik wil immers weten wat er is gebeurd. Dan hoeft een serie nog niet eens ontzettend goed te zijn, zolang ik maar antwoorden op mijn vragen kan krijgen. Equinox is tot nu toe zeker niet slecht, het is gewoon nog niet heel speciaal. Op basis van de trailers had ik eerlijk gezegd wat meer verwacht van de pilot. Desalniettemin, ik ga wel doorkijken.

Zoals je kunt opmaken uit mijn woorden ben ik niet heel erg enthousiast. Het is wel prima, maar niet heel erg bijzonder.

Het acteerwerk in de pilot is sterk. De personages weten te overtuigen en trekken je in het verhaal. Echter, over de andere elementen heb ik niet heel erg veel te zeggen. De cinematografie is niet opvallend en de visioenen zijn wel oké vormgegeven. Het is gewoonweg niet heel erg spannend allemaal. Op dit moment staan er zes afleveringen van Equinox op Netflix en het is mij niet helemaal duidelijk of de serie wordt gepresenteerd als miniserie of als eerste seizoen. Verschillende recensenten op het internet zeggen verschillende dingen. Bovendien, heb ik pas enkel de eerste aflevering gezien en kan ik nog niet echt oordelen of er een tweede seizoen nodig zou zijn.

Zoals je kunt opmaken uit mijn woorden ben ik niet heel erg enthousiast. Het is wel prima, maar niet heel erg bijzonder. Ik ga wel doorkijken want ik wil uiteraard weten wat er precies gebeurd is, dat is iets waar het mysterie-genre ontzettend goed in is. Wellicht wordt het nog wat interessanter zodra het bovennatuurlijke een grotere rol gaat spelen. Ik heb vernomen dat dat namelijk het geval gaat zijn.

Voor nu krijgt de pilot van Equinox van mij een 7.0!
Volg Equinox
The Blood Runs in the Veins