5.5
Wichita van Rijkom geeft "El Silencio - Eerste aflevering" een 5.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 24 Mei 2023.
2
1

El Silencio - Eerste aflevering

Sergio is veroordeeld voor de moord op zijn ouders. Hij heeft echter nooit bekend of een woord over de fatale avond gezegd. Psychiater Ana leidt het excentrieke onderzoek in El Silencio naar zijn motieven door hem stiekem te volgen na zijn vrijlating.

De Spaanstalige Netflix serie El Silencio, ook wel bekend als Muted, wordt omschreven als een psychologische thriller. Het verhaal draait om Sergio Ciscar (Arón Piper, Elite) die aan het begin van de serie verantwoordelijk wordt gesteld voor de ‘balkonmoord’ op zijn ouders. Hij zou hen na een ruzie in koelen bloeden over het balkon hebben gegooid en sindsdien nooit meer een woord over die avond hebben gezegd. Na zes jaar komt hij in aanmerking voor vrijlating maar achter de schermen blijkt dat justitie hem niet zomaar weer terug de straat op stuurt.

De details in het verhaal zijn op momenten haast interessanter dan het verhaal zelf.

Psychiater Ana Dussuel (Almudena Amor) leidt het team dat over de vrijlating van Sergio gaat. Zij blijkt hem nauwlettend in de gaten te houden, met onder andere camera’s in zijn huis. Zij wil er op die manier achter komen of hij nog altijd gevaarlijk is en waarom hij zijn ouders heeft vermoord. Sergio weet hier niets van en wordt door Ana op momenten gemanipuleerd om meer los te laten over zichzelf.

Op papier klinkt het verhaal van El Silencio als een goed plot. Ook de eerste scène van de serie is spannend en lijkt een goed begin te zijn. Helaas is dit het enige echte spannende moment van de eerste aflevering. Wat volgt is een heel raar verhaal dat met geen mogelijkheid realistisch lijkt. Een jongen die zijn ouders heeft vermoord en niks hierover kwijt wilt wordt na zes jaar weer op vrije voeten gesteld? Justitie keurt het goed om iemand 24/7 in de gaten te houden, zelfs in zijn eigen huis, onder het mom van een psychologisch onderzoek? En de jongen die niet zou praten blijkt gewoon tekst te hebben...

El Silencio

Al gauw na zijn vrijlating blijkt Sergio een doel te hebben, het vinden van zijn pleegzus Noa. Na zijn arrestatie heeft hij haar niet meer gezien of gesproken tot zijn grote spijt. In een terugblik zien we dat Sergio na de dood van zijn ouders, nog voor hij wordt opgepakt, tegen Noa zegt dat het “nu voorbij” is. Wat hij hiermee bedoelt en welke rol zijn pleegzus speelt in de dood van hun (pleeg)ouders blijft onduidelijk.

El Silencio telt zes afleveringen die uiteindelijk duidelijkheid moeten geven over wat er de avond van de moord is gebeurd. Ook andere vragen worden in die tijd hopelijk beantwoord, want dat zijn er na het zien van de eerste aflevering een hoop. Waarom heeft hij bijvoorbeeld een sterrenbeeld op zijn wang getatoeëerd? Waarom lijkt hij zo makkelijk terug zijn intrek te nemen in het ouderlijk huis nadat hier zes jaar eerder een moord werd gepleegd? Waarop zijn de meningen en reconstructies van de fatale avond eigenlijk gebaseerd? Hoe kon hij ooit veroordeeld worden? Sergio wordt door de politie omschreven als een narcist maar iedereen ziet eigenlijk vrij weinig van zijn karakter.

Ik begon erg enthousiast aan El Silencio maar helaas hield dit gevoel niet lang stand.

De details in het verhaal zijn op momenten haast interessanter dan het verhaal zelf. Zo verbaasde ik me over de Vizcayabrug die als één van de locaties dient. Een prachtige locatie die zeer indrukwekkend is maar vervolgens helemaal niks toevoegt aan het verhaal. Een aantal scènes spelen zich af in de Primark. Bijzonder genoeg doen de makers het lijken alsof dit een winkel is waarin medewerkers advies geven en actief klanten helpen met het uitzoeken van kleding. Het zijn dit soort details die de serie meer kwaad dan goed doen en het geheel vooral nog onduidelijker maken.

Ik begon erg enthousiast aan El Silencio maar helaas hield dit gevoel niet lang stand. Hoewel ik de serie nog wel een kans wil geven moet er veel veranderen om er nog iets goeds van te maken. Het verhaal wordt warrig verteld en de acteurs maken de scènes veel te serieus waardoor het soms bijna lachwekkend wordt. Acties die worden uitgevoerd zijn niet logisch en de hoe en waarom omtrent alles is nog altijd ver te zoeken. Waar gaat dit verhaal heen en zullen we er überhaupt ooit achter komen of en waarom Sergio de moorden heeft gepleegd?! Ik hoop dat het verhaal nog iets logischer wordt, al ben ik wel een stuk sceptischer over het geheel na deze valse start.
Volg El Silencio
Episode 6
Episode 6