6.5
Lucas Verbunt geeft "DC's Stargirl - Seizoen 1" een 6.5.
Geschreven door Lucas Verbunt op 23 augustus 2020.
1
0

DC's Stargirl - Seizoen 1

Superheldenseries zijn immens populair vandaag de dag. Waar ons kleine scherm lange tijd werd gedomineerd door de Arrowverse helden komen er tegenwoordig steeds meer 'andere' superhelden/antihelden series uit. Denk maar eens aan The Boys, The Umbrella Academy en Watchmen. Stargirl is een serie van de streamingservice DC Universe, al is de serie voor het tweede seizoen naar The CW verhuisd.

DC's Stargirl
© DC Universe

Stargirl vertelt het verhaal van Courtney Whitmore (Brec Bassinger, All Night) en de Justice Society of America (JSA). Courtney verhuist met haar moeder, stiefvader en stiefbroertje naar Blue Valley, Nebraska, en raakt daar verstrengeld in het oude leven van haar stiefvader, Pat (Luke Wilson, Roadies). Hij blijkt de oude sidekick te zijn van Starman, een lid van de JSA. Starman's staf ligt stof te vangen in Pat's kelder, maar komt voor Courtney weer tot leven. Dit blijft niet onopgemerkt en zo komt Courtney oog in oog te staan met de Injustice Society of America (ISA).

Mijn mening is nogal verdeeld wat betreft Stargirl. Toen de serie net begon ben ik gelijk gaan kijken, maar ik kon er niet goed inkomen. De wekelijkse afleveringen konden mijn aandacht niet vasthouden. Ik heb dan ook gewacht totdat alle afleveringen beschikbaar waren en zodoende alles achter elkaar gekeken. Dat bleek de goede weg voor mij. Echter, dit is niet de originele manier waarop de serie is aangeboden. Dat het voor mij op die manier de spanning niet goed kan vasthouden, kost toch een aantal punten.

De meeste superhelden series die op dit moment worden uitgezonden, zijn toch wat serieuzer. Stargirl brengt een frisse wind met zich mee.

Het plot is over het algemeen prima. Mooi rond verhaal, duidelijke missie, duidelijk einddoel. Tussendoor worden er echter te veel dingen eromheen gedaan, vooral in de zin van personages. Elke keer komen er weer nieuwe personages bij, zowel aan de kant van de helden als die van de vijanden. Het sterke punt is dat elk personage een duidelijk achtergrondverhaal heeft, waardoor we motieven beter begrijpen. Nadeel hieraan is dat het verhaal te langzaam op gang komt.

Stargirl voegt op zich wel wat nieuws toe aan de superhelden line-up. Het is een jonge, humoristische, vlotte serie voor een nieuwe doelgroep. De meeste superheldenseries die op dit moment worden uitgezonden, zijn toch wat serieuzer. Stargirl brengt een frisse wind met zich mee.

Voor nu krijgt Stargirl van mij een 6,5. De serie heeft een duidelijkere gronding nodig. De vele personages maken het wat warrig en halen de spanning omlaag. Ook het tempo van de serie heeft verbeterpunten. Ik ben benieuwd of we daar in het tweede seizoen, onder leiding van The CW, verandering in zien.
Volg DC's Stargirl
Chapter Thirteen: The Reckoning
Chapter Thirteen: The Reckoning