6.5
Hessel Hoekstra geeft "Cursed (2020) - Eerste aflevering" een 6.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 19 juli 2020.
3
1

Cursed (2020) - Eerste aflevering

De afgelopen paar maanden is Netflix lekker bezig met hun fantasyseries. Zowel Warrior Nun als Locke & Key doen het goed op de streamingdienst. En sinds 17 juli mag een nieuwe titel zich daarbij voegen: Cursed (2020). Cursed (2020) is gebaseerd op een stripverhaal van Thomas Wheeler en Frank Miller en is een prequel op de legendes van koning Arthur.

Hoewel koning Arthur en tovenaar Merlijn allebei een rol spelen, zijn zij niet de centrale figuren. Dat is namelijk Nimue (Katherine Langford, 13 Reasons Why), een jonge tovenares van het Fey-volk. De Fey worden echter bedreigd door plundertochten van de Rode Paladijnen, die bang zijn voor hekserij. Wanneer de Paladijnen het dorp van Nimue platbranden, krijgt zij de opdracht om een magisch zwaard naar Merlijn (Gustaf Skarsgård, Vikings) te brengen. Alleen dan kan hun volk gered worden.

Cursed is redelijk vermaak, maar zal niet uitgroeien tot het nieuwe Game of Thrones

Cursed (2020) laat in haar eerste aflevering zien dat het een vermakelijke serie kan zijn die potentie heeft om nog verder te groeien. De hoofdpersonen zijn nog niet de wijze koningen, machtige tovenaars en nobele ridders uit de legendes. Net als in de BBC-serie Merlin zijn ze allemaal nog jong en onervaren, moeten ze nog een hoop leren en zijn ze vooral op elkaar aangewezen. Daardoor heeft het ook een redelijk hoog tienerseriegehalte en het zit vol met clichés die je in bijna elke fantasyserie met tieners terugziet. Erg is dat niet, want het is gewoon redelijk vermaak. Maar ik verwacht niet dat dit ooit zal uitgroeien tot een epos als Game of Thrones.

De acteurs doen het redelijk. Katherine Langford heeft zichzelf bewezen met 13 Reasons Why, en ook hier acteert ze goed. Wel heeft haar karakter nog niet heel veel diepgang gekregen, maar dat kan zeker nog veranderen in de rest van het seizoen. Gustaf Skarsgård speelt Merlijn eigenlijk op dezelfde manier zoals hij ook Floki in de serie Vikings speelt. Hij ziet en hoort dingen die er niet zijn, is constant dronken en heeft knettergekke ideeën. Origineel is zijn invulling van de rol misschien niet, maar net als in Vikings bewijst hij wel dat dit een amusant typetje is en dat hij die rol heel goed kan spelen.

Deze serie is sfeervol gefilmd, maar de special effects vallen tegen

De sfeer zit er goed in. De bosrijke omgeving, oude dorpjes en imposante kastelen worden mooi in beeld gebracht en dragen bij aan het bouwen van een magische wereld. Toch stoorden de matige speciale effecten en houterige gevechtschoreografie me wel. Een scène met een roedel door computers gegenereerde wolven was heel pijnlijk. Dat is jammer, want met Locke & Key en Stranger Things heeft Netflix bewezen dat ze het wel kunnen.

Of het goed is of niet, Netflix heeft hier sowieso een hit mee in handen. Net zoals Warrior Nun en Locke & Key is ook deze serie er eentje met een hoog tienergehalte. Ook het strikken van Katherine Langford voor de hoofdrol was een goede zet. De uitvoering van de serie is redelijk en weet goed te vermaken, maar er is nog zeker ruimte voor groei. Ik verwacht ook dat die groei er gaat komen en ga ook goed voor de rest van het eerste seizoen zitten.
Volg Cursed (2020)
The Sacrifice
The Sacrifice