Nienke de Boode geeft "CSI: Vegas - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Nienke de Boode op 2 januari 2022.
4
0

CSI: Vegas - Seizoen 1

21 jaar na de start van de franchise is CSI terug! En met een lekker seizoen waar het weer helemaal draait om het volgen van bewijs!

Precies 21 jaar na de aftrap van het origineel ging CSI: Vegas in première. Origineel gepland om dat twintig jaar te doen (dat is toch net een wat mooier getal), is het door corona een jaar later geworden. Het is een mooie epiloog geworden. Ik vond deze tien afleveringen op een aantal punten sterker, maar ook zwakker dan het origineel.

De mantra is terug: follow the evidence

De premisse: Jim Brass, politiedetective in de vorige serie, wordt aangevallen in zijn huis. Hij maakt zich er, ondanks dat hij blind is (!), goed vanaf en weet de aanvaller te vermoorden. Cue in het CSI team van 2021, wat blijkt te werken vanuit een mooi, nieuw lab. Dit nieuwe team wordt geleid door Maxine Roby (Paula Newsome, Women’s Murder Club). Zij is gespecialiseerd in de allernieuwste en hipste DNA-technieken; het zou CSI niet zijn als het technologisch niet aan de ongeloofwaardige kant zou liggen, natuurlijk. Zij wordt ondersteund door een heel lab, maar wij zien vooral Allie Rajan (Mandeep Dhillon, 24: Live Another Day) en Joshua Folsom (Matt Lauria, Kingdom). Die laatste twee zijn niet de meest expressieve acteurs en voelen soms een beetje overbodig. Newsome als Maxine Roby zit er wel lekker in.

Maar dit zijn niet de karakters waarvoor je deze serie gaat kijken. Dat zijn natuurlijk Gil Grissom (William Petersen) en Sara Sidle (Jorja Fox). Zij komen uit de originele CSI: Crime Scene Investigation en waren daar populair (op moment van schrijven tweede en derde populairste karakters op deze website). Nu worden ze al snel erbij gehaald om allereerst hun oude vriend Jim Brass te helpen, maar blijven daarna om een andere oude vriend te ondersteunen. David Hodges (Wallace Langham) wordt er namelijk van beschuldigd jarenlang bewijsmateriaal te hebben vervalst. Dat is niet zo goed voor het nalatenschap van dat prachtige lab wat we vijftien jaar lang hebben leren kennen. En dus moet daar wat aan gedaan worden!

CSI: Vegas
© CBS

En hoe doen ze dat? They follow the evidence.

Dit oude mantra van Gil Grissom vliegt je om de oren en vormt de rode draad door het seizoen heen. Af en toe vraag ik me af of het bewijs nu echt is waar het om draait in deze wereld van fake news en of de mantra dus niet wat achterhaald is geworden. Gelukkig realiseren de makers van de serie dit zelf ook en komt precies dit onderwerp op bepaald moment aan bod. Een kleine spoiler die toch geen spoiler moge zijn: het bewijs wint. Is dat realistisch? Tja...

Wat maakt deze serie dan beter dan het origineel? Tien afleveringen blijkt een goed aantal om het verhaal te vertellen. In die 24 afleveringen durende seizoenen verwatert de rode draad toch snel. Óf het wordt te veel uitgerekt, óf het komt maar in een paar afleveringen van het seizoen terug, wat beide niet echt goed werkt. In plaats daarvan is er hier voor gekozen om ongeveer een derde van elke aflevering te besteden aan de rode draad en de rest aan de zaak van de week. Dat is voor mij een goede mix. Soms betekent het dat de aflevering van de week wat minder ingewikkeld is, maar ik vond dat niet storend. De afwisseling is leuk en het laat zien dat ook in tijden van crisis het werk gewoon doorgaat.

Dan bleek wel dat de serie een tweede seizoen gaat krijgen. Of dat nu verstandig is? Ik had het niet erg gevonden als dit nu het einde was geweest, dan waren ze tenminste eruit gegaan met een knal. Stoppen op het hoogtepunt, zeg maar. Nu komt er toch nog een tweede seizoen, we gaan het zien. Als ze dat kort houden en het tempo en de vibe van seizoen één weten vast te houden, dan kan het wel wat worden.

Het eerste seizoen vond ik in elk geval leuk. Fans van de oude garde raad ik aan om te kijken. Het is anders dan vroeger, maar ook wel veel hetzelfde. Er zijn genoeg dramatische bewijs-onderzoek-scènes met flashy CGI om je dat CSI-gevoel weer te geven. Mensen die niet bekend zijn met het origineel zullen de flashbacks en verwijzingen wat minder volgen, maar ik denk dat het nog steeds een leuk verhaal kan zijn. En ach, misschien past het getal 21 van de 21 jaar sinds de start van CSI toch ook wel bij een serie over een stad die groot is geworden op onder andere blackjack. Dan het laatste cijfer uit deze recensie: voor dit seizoen een 7.5.
Volg CSI: Vegas
It Was Automation
It Was Automation