5
Nienke de Boode geeft "Crossbones - Seizoen 1" een 5.
Geschreven door Nienke de Boode op 18 februari 2015.
0
0

Crossbones - Seizoen 1

Laat ik maar gewoon met de deur in huis vallen. Ik ben het eens met de lage kijkcijfers, de negatieve kritieken en het stoppen van de serie na één seizoen: het is gewoon niet zo goed. Crossbones had heel wat kunnen worden maar heeft het niet waargemaakt. Jammer maar helaas; crossbones is kwalitatief geen goede serie.

Dat ligt echter niet aan het verhaal, dat had potentie. Ik heb zelf Black Sails niet gezien, maar men zegt dat het verhaal daarmee vergeleken kan worden. De serie gaat over piraat Edward Teach (John Malkovich, Red), ook wel "Blackbeard" genoemd en Engelsman Tom Lowe (Richard Coyle, Prince of Persia). Die laatste heeft de opdracht gekregen Blackbeard te vermoorden. Hij komt terecht op Blackbeard’s eiland, maar raakt onder de indruk van het eiland en zijn bewoners en begint te twijfelen aan zijn missie.

Nu is dit allemaal niet slecht. Het wordt minder wanneer we echt naar de serie gaan kijken. Wat gelijk opvalt is dat de aankleding niet van het hoogste niveau is. De kostuums zijn niet zo mooi en nogal nep. Dit helpt de serie zeker niet, maar daar kan je je overheen zetten. Daarna wordt het alleen maar erger wanneer je de karakters hoort praten. Het acteerwerk is vaak slecht. De schrijvers hebben duidelijk veel moeite gestopt in het schrijven van prachtige en ingewikkelde zinnen, maar de acteurs kunnen ze vaak niet opzeggen zonder voor gek te staan. Dit soort scripts vragen om een bepaalde manier van acteren, maar de acteurs halen dit niet.
Coyle overtuigt mij meer, maar heeft ook een hoop zwakkere momenten. In het algemeen is het acteerwerk gewoon niet zo goed in deze serie, wat naar mijn mening ook een groot aandeel heeft gehad in het vroegtijdig stoppen van de serie.

Daar komt nog bij dat het verhaal op een lichtelijk chaotische manier verteld wordt. Het was soms moeilijk te volgen. Het is duidelijk dat geprobeerd is het verhaal spannend te maken. Dit doen ze bijvoorbeeld door meerdere verhaallijnen te beginnen en allemaal vragen op te roepen. Daar is deze serie echter niet in geslaagd. De verhaallijnen maken het verhaal waar het om gaat onduidelijk en de vragen maken het hele geheel vaag. Je weet niet meer waar je op moet letten en je raakt de draad kwijt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling van een serie.

Maar het grootste probleem is eigenlijk dat het me gewoon niet wist te boeien. Ik kon mezelf er amper toe zetten om een poging te doen de verhaallijnen uit elkaar te halen en te volgen. Ik had er gewoon geen zin in, en dat op zichzelf is al een doodsteek voor een serie. Ingewikkeld is prima, maar dan moet de wil om het te snappen wel opgeroepen worden en dat gebeurde niet. Dit ontbreekt in deze serie compleet voor mij en dat is denk ik toch wel de voornaamste reden dat ik er niet van genoten heb.

Een lichtpuntje; het verhaal wordt beter rond de zevende aflevering. Het werd in één keer interessanter en beter te volgen (terwijl het toch best een ingewikkelde aflevering was). Ook de laatste aflevering was niet verkeerd. Helaas is dit te laat om de serie nog te redden. Ik kan degenen die gestopt zijn na de eerste afleveringen niks kwalijk nemen. Die laatste afleveringen mogen dan wel een 7,5 verdienen, het is niet genoeg de hele serie omhoog te halen.

Daarom is het cijfer wat je bovenaan deze pagina ziet staan niet zo hoog. Het zijn voor mij voornamelijk een combinatie van het acteerwerk waar ik me aan stoorde en de lichte chaos waarmee het verhaal verteld werd die ervoor zorgde dat ik in het algemeen negatief ben over deze serie. Persoonlijk raad ik hem dan ook af. Een 5,0 voor een serie waar ik in elk geval geen fan van ben. Jammer van het verhaal, dat zeker potentie had.
Volg Crossbones
Blackbeard
Blackbeard