Criminal Minds - Seizoen 16
8
Helgoned geeft Criminal Minds - Seizoen 16 een 8.

Criminal Minds - Seizoen 16

Tiendelig seizoen Evolution van Criminal Minds vormt een mooi vervolg en smaakt naar meer.
In februari 2020 leek de serie Criminal Minds na vijftien seizoenen en 324 afleveringen tot een einde te zijn gekomen op CBS. Fans werden in 2022 dan ook verblijd door het bericht dat Paramount de serie nieuw leven ging inblazen. Veronica zond het zestiende seizoen vlak na de Amerikaanse première uit in januari en februari 2023 en inmiddels is Criminal Minds: Evolution ook al beloond met een order voor een volgend seizoen.

David Rossi (Joe Mantegna, The Simpsons) is de senior en leider van de speciale gedragseenheid BAU van de FBI, gespecialiseerd in seriemoordenaars. Sinds het overlijden van zijn echtgenote één jaar geleden is Rossi vooral in het veld aan het werk om zijn zorgen daarover te ontwijken. Emily Prentiss (Paget Brewster, Huff) is de manager van de sectie, maar moet constant rapporteren aan de politiek zeer ambitieuze plaatsvervangend directeur van de FBI, Doug Bailey (Nicholas D’Agosto, Masters of Sex).

Criminal Minds
© Paramount+

Verder keren de agenten Jennifer ‘JJ’ Jareau (AJ Cook, Tru Calling), Luke Alvez (Adam Rodriguez, CSI: Miami) en dokter Tara Lewis (Aisha Tyler, Ghost Whisperer) terug. Ondanks tegenstribbelen lukt het om computerspecialist Penelope Garcia (Kirsten Vangsness, Pretty the series) over te halen om weer aan te sluiten. Dat is ook nodig want het blijkt dat een ingenieuze manipulatieve seriemoordenaar een lastig te ontrafelen netwerk van sadistische moordenaars heeft opgezet. De BAU ziet al snel het verband tussen diverse sadistische moorden in Noord-Amerika, maar plaatsvervangend directeur Bailey lijkt weinig bereid om zijn nek uit te steken voor zo’n omvangrijk en kostbaar onderzoek.

De tien afleveringen van dit seizoen vliegen in sneltreinvaart voorbij.

De tien afleveringen van dit seizoen vliegen in sneltreinvaart voorbij. Het taalgebruik en het geweld is een tikkeltje explicieter dan in de voorgaande seizoenen. Het hele seizoen draait om één grote zaak, dat is een grote verandering ten opzichte van voorheen. Ook zijn de afleveringen elke keer weer goed opgebouwd en worden de verhalen telkens tot een cliffhanger gebracht. Het gevolg daarvan is wel dat de ene aflevering 40 minuten duurt en een ander de 54 minuten aantikt. Karakterontwikkeling, het persoonlijke leven van de agenten en de verhaallijnen zijn daardoor sterk.

Dit zestiende seizoen is een aanrader. Het is mooi dat de schrijvers de tijd hebben kunnen nemen om het verhaal goed op te bouwen. De gedragsspecialist dokter Spencer Reid is natuurlijk dé grote afwezige in dit seizoen, maar daar krijgen we de echtgenoot van JJ voor, agent Will LaMontagne (Josh Stewart, Third Watch), en een ingenieuze seriemoordenaar als tegenstander voor terug. Een evenwichtig geheel, veel spanning en heerlijk vertrouwde gezichten betekenen een sterke herstart van deze klassieke misdaadserie.

Over de auter, Helgoned

Helgoned
Een veertiger verslingerd aan goede televisieseries. Liefhebber van zowel klassieke als moderne series, van The Persuaders! en The Saint tot The Walking Dead, Person of Interest en The Americans. Voorheen schrijver voor het Britse cult TV magazine 'The Morning After' en sinds 2013 actief voor MijnSerie.
Bekijk profiel van Helgoned