5.5
Wichita van Rijkom geeft "Chambers (2019) - Eerste aflevering" een 5.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 3 Mei 2019.
1
1

Chambers (2019) - Eerste aflevering

Met de nieuwe thriller/horrorserie Chambers brengt Netflix alweer een originele serie uit eigen koker. Chambers vertelt het verhaal van een jong meisje dat na een harttransplantatie niet alleen te maken krijgt met de familie van haar donor maar ook diens herinneringen en duistere leven. Tijdens een inwendige strijd lijkt ze zichzelf steeds meer te verliezen. Wat heeft het hart van de donor allemaal doorgemaakt en wat voor een effect zal diens nalatenschap hebben op het leven van de ontvanger? Dit mysterie wordt tijdens de tien afleveringen tellende serie ontrafeld, die op 26 april 2019 in première ging.

Misschien ligt het aan het onsympathieke karakter van de hoofdpersoon, die niet erg spraakzaam is en af en toe zelfs wat onbeschoft overkomt.

De jonge Sasha (Sivan Alyra Rose) woont bij haar oom en heeft nog een heel leven voor zich als ze op een avond besluit een grote stap te zetten en ontmaagd te willen worden. Alles verloopt echter niet bepaald volgens plan en voor ze het weet belandt ze op de eerste hulp met een hartaanval. Op datzelfde moment komt de jonge Becky Lefevre (Lilliya Reid) noodlottig aan haar einde en kruizen hun wegen zich op een bizarre manier. Sasha ontvangt het hart van Becky en krijgt daarmee een tweede kans, maar of ze hier echt zo blij mee moet zijn valt nog te bezien. De tiener probeert haar leven na haar revalidatie weer op te pakken maar merkt dat dit lastiger is dan gedacht. Wanneer op een dag de vader van Becky de zaak van oom Frank (Marcus LaVoi) binnen loopt zal het leven van Sasha voor een tweede keer door deze familie veranderen.

Chambers (2019)

Chambers bestaat uit een veelzijdige cast met verschillende culturele en professionele achtergronden. Hollywood sterren Uma Thurman en Tony Goldwyn die de ouders van Becky spelen zijn in het bijzonder grote namen tussen de verder onbekende cast. Helaas kunnen zij de sfeer niet naar blockbuster niveau tillen en kabbelt de eerste aflevering maar wat voort. Misschien ligt het aan het onsympathieke karakter van de hoofdpersoon, die niet erg spraakzaam is en af en toe zelfs wat onbeschoft overkomt. De rest van de cast heeft echter ook niet veel diepgang tot dusverre en helpt dan ook niet mee om er wat meer spanning en gevoel in te brengen. Of dit ook de bedoeling is van de makers durf ik na het zien van één aflevering nog niet te zeggen. Maar het zorgde er bij mij in ieder geval voor dat ik niet heel geïnteresseerd raakte in het verhaal en de rest van dit seizoen.

Chambers belooft met diens synopsis en trailer een hoop, maar heeft het alles behalve waar gemaakt tijdens de eerste aflevering.

De familie Lefevre leeft een luxe leventje, in tegenstelling tot Sasha die uit een achterbuurt komt. Haar eerste ontmoeting met hun levensstijl is dan ook een ietwat onwennige, maar gaandeweg weet ze deze steeds meer te waarderen. De broer van Becky, Elliott (Nicholas Galitzine), heeft nogal wat eigen demonen maar is ook erg geïnteresseerd in Sasha. Zijn ouders lijken heel wat plannen te hebben met het meisje dat het hart van hun dochter draagt en willen dan ook graag onderdeel worden van haar leven. Gaandeweg krijgt Sasha last van visioenen en nachtmerries waarin Becky en haar geliefden de hoofdrol spelen. Aparte beelden maar nu ook weer niet zo angstaanjagend in beeld gebracht dat je op het puntje van je stoel zit. Aan de sets en decors is duidelijk veel aandacht besteed want deze zijn soms zeker indrukwekkend en passen ook wel bij het verhaal dat wordt verteld. Het is alleen jammer dat die aandacht niet lijkt te zitten in het verder ontwikkelen van de karakters.

Wat moet je doen als mensen die net hun kind zijn verloren zich zo aan je vastklampen? Hen afwijzen komt koud en kil over, maar ze je leven laten overnemen is ook niet bepaald de bedoeling. Deze inwendige strijd had ik graag willen zien bij Sasha, maar in plaats daarvan komt haar onverschillige karakter naar boven. Ze laat zich gemakkelijk van allerlei kanten manipuleren en geeft maar weinig energie aan de scènes die ze speelt. Tot dusverre kan ik dan ook maar weinig sympathie voor haar karakter opbrengen, maar ook de rouwende ouders komen niet goed uit de verf. Chambers belooft met het synopsis en de trailer een hoop, maar heeft het allesbehalve waargemaakt tijdens de eerste aflevering. Uiteraard kan dit nog verbeteren naarmate het seizoen vordert, maar de eerste indruk is niet erg goed. Chambers hoort wat mij betreft vanwege de saaie dialogen en vage sfeer niet bij het lijstje van Netflix Original aanraders en krijgt dan ook een schamele voldoende van me.

Chambers (2019)
Volg Chambers (2019)
The Crystal Organ