Peter Rotthier geeft "Billie vs Benjamin - Eerste aflevering" een 9.
Geschreven door Peter Rotthier op 21 januari 2022.
3
0

Billie vs Benjamin - Eerste aflevering

Billie vs Benjamin is een Vlaamse serie van de makers van Benidorm Bastards en Safety First waar twee mensen met een totaal verschillende achtergrond verliefd worden op elkaar.

Het strand van Oostende. Compleet verlaten. Op een strandstoel na. In die strandstoel zit een goedgeklede man. Wanneer de camera inzoomt herkennen we geen acteur maar een bekende muzikant. In de strandstoel zit namelijk Ruben Block, zanger van de Belgische rockband Triggerfinger. Hij mag de aanzet geven voor het verhaal dat opgebouwd is rond Billie vs Benjamin. Block plaatst het verhaal en is ook verteller van het verhaal.

Een niet alledaags begin van een serie over twee mensen die verliefd worden op elkaar, maar van het team rond Tim van Aelst mag je altijd wel onverwachte dingen verwachten. De makers van onder andere Benidorm Bastards, Safety First en Wat Als? weten altijd de kijkers aangenaam te verrassen en dat doen ze ook nu weer.

Zij is een linkse trut, hij is een rechtse zak.

Dat Billie (Charlotte Timmers, De Bende van Jan de Lichte) en Benjamin (Ward Kerremans, Grond) verliefd worden is ook al niet direct iets dat je zou verwachten. Hun levens liggen ver van elkaar. Zij is meer het alternatieve, vegetarische meisje dat de wereld wil verbeteren terwijl Benjamin zich meer aan de hardere kant van de samenleving bevindt. Of zoals de verteller het omschrijft: zij is een linkse trut, hij is een rechtse zak.

De pilot laat ons kennismaken met de twee hoofdpersonages en hun eigen leven en ook hoe ze elkaar ontmoeten in Oostende tijdens een vrijgezellenavond. Niet dat ze dezelfde vrienden hebben, maar het toeval wil dat ze alle twee deelnemen aan een verschillende vrijgezellenavond op dezelfde locatie.

De eerste aflevering van Billie vs Benjamin is er al direct eentje met een lach en een traan. Die traan die sluimert nog, maar de humor is al veelvuldig aanwezig. Niet dat je onder tafel zal liggen van het lachen, want de gebruikte humor is subtiel aangebracht en je moet er wel even bij nadenken. Daarnaast zal je ook begrijpen dat met het idee achter deze serie bepaalde humor slecht kan aankomen bij sommige kijkers. Want wees er maar zeker van dat ook de kijkers uiteindelijk een kant zullen kiezen.

Billie vs Benjamin
© Streamz

Is Billie vs Benjamin nu een liefdesverhaal, een politiek drama of nog iets heel anders? Na het bekijken van de eerste aflevering weten we dat nog niet echt. Ruben Block zegt wel in de intro dat het geen liefdesverhaal is, maar in die eerste aflevering zie je in ieder geval de vonken overspringen tussen Billie en Benjamin. Het is echter duidelijk dat de makers het achterste van hun tong nog niet laten zien tijdens dit eerste deel. Dat er echter vuurwerk zit aan te komen wordt wel duidelijk want de tegenstellingen tussen de twee hoofdpersonages en hun omgeving is immens.
Volg Billie vs Benjamin
Aflevering 6
Aflevering 6