Beau Séjour - Seizoen 1 en 2 (DVD)
9
Peter Rotthier geeft Beau Séjour - Seizoen 1 en 2 (DVD) een 9.

Beau Séjour - Seizoen 1 en 2 (DVD)

Kato en Maurice ontwaken en zien alle twee hun eigen lijk. Ze weten echter niet meer wat er gebeurd is en gaan op onderzoek uit.
Het vagevuur is volgens de katholieke leer de plaats tussen hemel en hel waar je na je dood terecht komt als niet duidelijk is of je al dan niet een goed leven geleid hebt. Kato en Maurice komen beiden terecht in een soort leven na de dood waarbij het duidelijk is dat ze enkele dingen moeten rechtzetten alvorens eeuwig te kunnen gaan slapen.

Ondanks het basisconcept dat als op twee druppels water op elkaar lijkt, weet men toch een compleet nieuw verhaal te vertellen

Kato wordt in het eerste seizoen van Beau Séjour wakker in het gelijknamige hotel en ziet haar doodgebloede lichaam in de badkuip liggen. Maurice, de centrale figuur in seizoen twee overkomt hetzelfde. Hij wordt wakker op zijn schip, Beau Séjour en ziet zijn lichaam bengelen aan de mast.

Beau Séjour
© Een

Alle twee merken ze al vlug dat een aantal mensen hen ook daadwerkelijk nog steeds kunnen zien, terwijl ze voor anderen dan weer totaal lucht zijn. Samen met de personages die hen nog steeds kunnen zien, gaan ze op zoek naar de waarheid omtrent de omstandigheden die tot hun dood geleid hebben. En waarom zijn er nog steeds mensen die hen kunnen zien en waarmee ze kunnen praten?

Voor zowel Kato als Maurice wordt het een lange zoektocht om de waarheid te ontdekken. Ook de vraag waarom ze nog steeds ronddwalen in deze wereld is voor hen een drijfveer om de onderste steen boven te halen. In alle twee de verhalen komen heel wat geheimen aan de oppervlakte die sommige mensen maar al te graag bedekt willen houden.

Beau Séjour was aanvankelijk gepland als een 'One Shot', maar door het succes van het eerste seizoen, werd er toch aan een vervolg gewerkt. Hoewel een echt vervolg onmogelijk was, want het verhaal van Kato, het hoofdpersonage uit het eerste seizoen, was duidelijk uitverteld. De makers moesten dan ook op zoek naar een totaal nieuw verhaal en de vraag was dan ook: hoe kan je het gegeven van dat eerste seizoen van Beau Séjour opnieuw aan de kijker verkopen? Seizoen 1 was ongetwijfeld een nooit eerder geziene plot, die de kijker wekelijks aan het scherm gekluisterd hield. Zowat alles klopte: de cast, het verhaal, de ontknoping. Het was dus een beetje bang afwachten of het tweede seizoen wel evenwaardig zou zijn aan het eerste.

Vanaf de eerste aflevering van seizoen twee werd echter al duidelijk dat de makers met het nieuwe verhaal het eerste seizoen minstens zouden evenaren. Al vlug duikt er een tweede levend lijk op naast Maurice. Maurice ontdekt dat zijn omgeving hem verantwoordelijk acht voor de dood van zijn neefje Jasper. Maurice wil dan ook uitpluizen wat er precies met Jasper gebeurd is.

Beau Séjour
© Een

Ondanks het basisconcept dat als op twee druppels water op elkaar lijkt, weet men toch een compleet nieuw verhaal te vertellen, dat je doet vergeten dat het plot op zich gewoon een herhaling is van het eerste seizoen. Alleen heb je een ander hoofdpersonage, met een ander leven. De grootste verdienste van de makers van Beau Séjour is dat je aan het eind van het tweede seizoen tot de vaststelling komt dat die tweede jaargang eigenlijk net iets beter is dan de eerste.

Beide seizoenen zijn verkrijgbaar op DVD en het zou leuk geweest zijn mocht men toch een beetje extra duiding had toegevoegd aan de schijfjes. Jammer genoeg moeten we het gewoon doen met de 10 afleveringen van de twee seizoenen.

Over de auter, Peter Rotthier

Peter Rotthier
Peter Rotthier is begin jaren negentig in de muziekjournalistiek gerold. Bijna twintig jaar lang was hij hoofdredacteur van een Vlaams rock/metal tijdschrift dat naast muziek ook oog had voor randverschijnselen als games, films, series en strips. In de meer dan vijftig jaar dat hij al op deze aardbol loopt heeft hij al heel wat series de revue zien passeren. Alle genres kunnen zijn interesse wekken en krijgen enkele afleveringen om zich te bewijzen. Zijn favorieten van de voorbije jaren waren onder andere Braquo, Black Sails, Games Of Thrones, The Leftovers, Mafiosa, The Brink en Hell On Wheels, om er maar een paar te noemen.
Bekijk profiel van Peter Rotthier