Batwoman - Eerste aflevering
8
Lucas Verbunt geeft Batwoman - Eerste aflevering een 8.

Batwoman - Eerste aflevering

Some see fear, others hope. I see the freedom to be myself, to play by my own rules.

Eindelijk is het dan zo ver! Afgelopen week werd de eerste aflevering van Batwoman uitgezonden, de nieuwste toevoeging aan The CW's Arrowverse. In deze nieuwe superheldenserie volgen we Kate Kane, het nichtje van de befaamde Bruce Wayne aka Batman. Vorig jaar mochten we Kate al even ontmoeten in de 2018-editie van het jaarlijkse cross-over event, Elseworlds. Alhoewel ik moet toegeven dat ik toen nog niet helemaal overtuigd was, ben ik positief verrast door de pilot van Batwoman.

Net zoals velen met mij, heb ik geen voorkennis wat betreft Batwoman. Ook heb ik nooit echt gekeken naar de Batman films, of Gotham. De kennis die ik heb komt van de DCEU-films, niet de meest uitgebreide kennis dus. Het is echter geen enkel probleem om blind Batwoman in te gaan, in de pilot gaan we namelijk terug naar een tijd vóór de cross-over. Kate heeft de Batwoman cape nog niet aangetrokken en is zich nog van geen kwaad bewust wat haar lieftallige neef 's nachts uitvoert. Alles wordt mooi opgezet in de pilot. Een goede keuze, als je het mij vraagt.

Batwoman
© The CW

In de pilot maken we kennis met Kate Kane (Ruby Rose, Orange is the New Black), een jonge vrouw die als kind haar moeder en tweelingzus verloor in een verschrikkelijk auto-ongeluk. Batman heeft drie jaar geleden Gotham verlaten en de zogeheten Crows, gerund door Kate's vader Jacob (Dougray Scott, Hemlock Grove), beschermen nu de stad. Kate wil niets liever dan zichzelf aansluiten bij de Crows en traint hiervoor op een afgelegen plek, ze werd immers van de militaire opleiding geschopt vanwege haar lesbische relatie met mede-kadet Sophie Moore (Meagan Tandy, unREAL). Als Sophie wordt gekidnapt keert Kate terug naar Gotham.

De pilot zet de goede toon voor de nieuwste Arrowverse serie. Het juiste niveau van spanning, een goede sfeer en intrigerend verhaal. Daarbij is het ook nog eens een serie die wordt geleid door een queer vrouw. Het acteerwerk heeft nog zo z'n verbeterpunten, maar het is pas de eerste aflevering. Dit kan nog stukken verbeteren in de komende afleveringen. Een van de grootste pluspunten vind ik de onthulling aan het einde van de aflevering. Dit is een plottwist die een half seizoen, misschien wel een heel seizoen, later nog geopenbaard had kunnen worden. Door de kijker nu al te laten weten waar ze mee te maken hebben, geeft het Batwoman interessant materiaal om mee te werken. Ik ben dan ook zeer benieuwd wat ze daarmee gaan doen.

Ik ben benieuwd hoe Batwoman zich de komende afleveringen gaat ontwikkelen. Ik ben in ieder geval enthousiast. Een keurige 8.0!

Over de auter, Lucas Verbunt

Lucas Verbunt
Lucas (1998) is een enthousiaste seriefanaat en afstuderend communicatie student. Hij beleeft veel plezier aan het kijken van, en schrijven over, series. Daarnaast leest hij ook graag een goed boek. Favorieten van Lucas zijn Orphan Black, Sense8, The Magicians, The Crown en Penny Dreadful.
Bekijk profiel van Lucas Verbunt