Lucas Verbunt geeft "Hacks - Seizoen 3" een 8.5.
Geschreven door Lucas Verbunt op 9 juni 2024.
6
0

Hacks - Seizoen 3

Tussen alle gevatte humor door weet Hacks ook op de juiste moment de kijker met emotie te raken.

Ik vind Hacks top. Laten we maar gelijk met de deur in huis vallen. Comedy is vaker niet mijn ding dan wel. Het is maar bepaalde specifieke humor die ik kan waarderen, denk bijvoorbeeld aan 2 Broke Girls. Hacks hoort ook zeker in die tweede categorie thuis. Hacks is grappig en gevat, en dat is heerlijk. Maar wat ik nog het meest kan waarderen is het verhaal. Er zit een goed verhaal in deze serie. Een verhaal dat vol zit met gevatte humor, we volgen immers een legendarische comédienne die deels is gebaseerd op Joan Rivers. Maar het verhaal zit ook boordevol emotionele momenten, het zit vol met oprechte mensen en de personages maken fantastische ontwikkelingen door. Het is niet vlak.

Hacks
© HBO Max

Voor als je Hacks niet kent, een korte samenvatting: we volgen Deborah Vance (gespeeld door de geweldige Jean Smart, Mare of Easttown), een legendarische comédienne die bezig is met haar comeback. Hierin wordt zij noodgedwongen ondersteunt door comedy-schrijver Ava Daniels (Hannah Einbinder, Julia). De twee blijken een gouden duo te zijn. Ava wordt helemaal ondergedompeld in het wilde, en soms lichtelijk 'out-of-touch' leven van Deborah. Deze relatie ontwikkelt zich over de drie seizoenen heen op interessante en oprechte manieren. Dat vind ik erg sterk gedaan.

Het is überhaupt mooi om te zien dat de serie de kans krijgt om zich te ontwikkelen. In het hedendaags streaming-tijdperk krijgen veel series niet de kans om zich te ontplooien, omdat ze worden gecanceld na het tweede of zelfs eerste seizoen. Hacks is een goed voorbeeld van hoe een serie alleen maar beter kan worden, als ze de kans krijgt om te ontwikkelen. Want niet alleen de personages, maar ook het schrijversteam en het verhaal ontwikkelen zich. Dat kan alleen maar gebeuren als men de kans krijgt om dat te doen. Ik vind dat mooi om te zien.

Omdat je bekend bent met de personages en als kijker ook de kans hebt gekregen die ontwikkeling mee te maken raken de emotionele momenten extra hard. Je weet immers waar iemand vandaan komt, wat de relatie tussen twee personen betekent. Hacks weet die onderlinge verhouding ontzettend goed neer te zetten. Met behulp van sterk acteerwerk, scherpe dialogen en een goed tempo in het verhaal. De afwisseling tussen de 'high stakes' momenten en de subplots die we exploreren helpen bij het bouwen aan die relaties en emotionele verbintenis tussen serie en kijker.

Kortom, een topper die je echt moet zien. Een 8.5 voor dit derde seizoen! (en seizoen vier is al in aantocht).
Volg Hacks
Bulletproof