4
Wichita van Rijkom geeft "Bad Judge - Eerste aflevering" een 4.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 9 Oktober 2014.
0
1

Bad Judge - Eerste aflevering

Een feestende, onverantwoordelijke, ietwat sletterige rechter en haar collega’s worden gevolgd in de nieuwe NBC komedie Bad Judge. Met Kate Walsh (bekend van Private Practice) als rechter Rebecca Wright hebben ze een sterke actrice gekozen voor de hoofdrol. Maar komedie is een gevaarlijk genre. Timing, woordkeuze, het acteerwerk, alles moet kloppen wil een komedieserie echt een succes worden. Series als Bad judge, die draaien om een cliché als dit, maken het zichzelf nog moeilijker. Slaan ze de plank volledig mis of hebben deze makers wel de succesformule voor een goede komedie gevonden?

Rechter Wright probeert overdag een strenge rechter te zijn maar het is voor weinig mensen een geheim hoe zij haar avonden doorbrengt. Regelmatig verschijnt ze dan ook met een kater op het werk tot ongenoegen van collega/baas rechter Hernandez (Miguel Sandoval, Medium) en assistent Tedward Mulray (Tone Bell, Whitney). Ook advocaat Tom Barlow (John Ducey, Oh, Grow Up) ontgaat dit niet, al doet hij klaarblijkelijk af en toe net zo hard mee. Psychiater Gary Boyd (Ryan Hansen, Veronica Mars) verschijnt wel eens voor de rechtbank als expert, en is tevens één van de vele scharrels van Rebecca Wright. Als laatste is daar dan ook nog de acht jarige Robby Shoemaker (Theodore Barnes, Back in the Game), een jongen wiens ouders door rechter Wright in de gevangenis zijn beland, en wie zij helpt zolang zij achter slot en grendel zitten.

Het komedie aspect ligt er vanaf het eerste moment al dik bovenop. Alleen al de eerste scène laat zien wat de insteek is van de serie en hoe zij het karakter Rebecca Wright naar voren willen brengen. Leuk bedacht, maar veel te extreem allemaal. Ik hou persoonlijk van subtiliteit in komedies. Natuurlijk mag iets over de top best wel eens, maar grappen die er zo dik bovenop liggen kunnen mij meestal niet boeien. Hoewel Kate Walsh duidelijk haar best doet om de rol zo overtuigend mogelijk neer te zetten, komt de hele situatie toch te ongeloofwaardig over om haar karakter serieus te kunnen nemen. Misschien is dit ook wel de bedoeling van de makers, maar voor mij persoonlijk is dit eerder een minpunt dan een positief iets.

De eerste aflevering is een typische pilot. Een korte introductie van Rebecca Wright, gevolgd door alle secundaire karakters die we later dit seizoen nog wel meer voorbij zullen zien komen. Ook krijgen we te zien waar de rest van de serie over zal gaan. Rebecca’s onverantwoordelijke gedrag en Robby die met zijn constante hulpvragen haar zal proberen te veranderen in een verantwoordelijke volwassen vrouw. Rebecca heeft ondanks haar problemen een groot hart, en helpt de families van veroordeelden graag zowel onder als buiten werktijd. Ze wordt gerespecteerd door haar collega’s al moet ze haar privéleven nog op een rijtje zien te krijgen.

Ik ben een groot fan van Grey’s Anatomy en Private Practice, die laatste vond ik misschien zelfs nog beter dan de serie waarop zij gebaseerd is. Kate Walsh is dus ook een actrice waar ik graag naar kijk, maar niet in deze serie. Ik weet dat ze in interviews best grappig kan zijn, maar in deze komedie komt ze gewoon niet goed uit de verf. Hetzelfde geldt voor de andere castleden. Het acteerwerk is het niet eens zozeer, het verhaal en script zijn gewoon niet goed genoeg om echt grappig te zijn. De clichés zijn te overduidelijk continu aanwezig en zitten mij persoonlijk te erg dwars om nog naar iets anders te kunnen kijken dan dat. Ik vind het heel jammer voor Kate want ik had haar dit succes van harte gegund, maar met deze serie gaat het vrees ik niet lukken.
Volg Bad Judge
Case Closed
Case Closed