8
Ron Schoonwater geeft "Babylon Berlin - Seizoen 3" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 25 juli 2020.
3
0

Babylon Berlin - Seizoen 3

De eerste twee seizoenen van de Duitse televisieserie Babylon Berlin waren werkelijk subliem. De sepia beelden, de verhaallijnen en het acteerwerk waren allemaal top. Het derde seizoen heeft iets minder schwung en mist het oomph-gevoel van de eerste twee seizoenen. Dat komt omdat het verhaal zich overwegend richt op een moordzaak. Daarin speelt de filmindustrie een grote rol. Daarnaast is er wel aandacht voor de politieke ontwikkelingen in de tijd tussen de twee grote wereldoorlogen in, maar lijkt dat aspect meer sluimerend aanwezig dan in de eerste twee seizoenen. Tot slot is er dit seizoen minder aandacht voor de nachtclubs die zo'n swingende afwisseling brachten. Dat komt omdat Charlotte Ritter zich nu meer en meer richt op haar werk als startend politieagent in plaats van parttime prostituee.

© Sky Deutschland

Een duistere periode dient zich aan en Babylon Berlin past zich daaraan aan.

Toch is dit derde seizoen een prima seizoen. Ondanks dat het spetterende nachtleven grotendeels ontbreekt word je als kijker wel steeds meer de wereld van Babylon Berlin ingetrokken. De tijdsgeest is in 1929 namelijk aan het veranderen. De jaren twintig van ongekende voorspoed gaat voorbij. De eerste tekenen van de beurscrash die gaat volgen zijn voelbaar. Ook in deze televisieserie. Het verklaart de meer neerslachtige sfeer die dit seizoen heeft. Het is ook de tijd dat het nazi-monster aan het ontwaken is. Voor de een is de aankomende economische crisis en de politieke chaos een kans, voor de ander wordt het een kwestie van overleven. Voor de familie van Charlotte is vooral dat laatste aan de hand. Het leidt tot schrijnende verhalen die diepe sporen achterlaten bij de normaal zo vrolijke Charlotte.

Politie-inspecteur Gereon Rath worstelt met zijn relatie met de ex-vrouw van zijn in de eerste wereldoorlog overleden broer. Het trauma van de dood van zijn broer achtervolgt Gereon nog steeds. Het zorgt voor spanningen in zijn relatie, maar levert daarnaast ook een eenzame strijd tegen zijn drugsverslaving op. Daarnaast moet hij zijn scherpte zien te bewaren om een complexe moordzaak op te lossen. Het helpt Gereon niet dat er binnen het politiekorps een ware machtsstrijd gaande is. Vertrouwelingen blijken niet te vertrouwen en vijanden krijgen machtsposities die het extra lastig maken. Gereon heeft al zijn capaciteiten nodig om niet meegezogen te worden in dat moeras.

© Sky Deutschland

Na de teleurstelling dat dit niet zulke swingende afleveringen zijn als bij de eerste twee seizoenen, komt het besef dat dit prima past bij de tijdsgeest. Het donkere spook van het fascisme hangt over de hele televisieserie heen. De aankondiging van slechtere tijden is voelbaar. Een duistere periode dient zich aan en Babylon Berlin past zich daaraan aan. Het blijft een bijzonder verhaal dat, door haar eigenzinnige aanpak en het feit dat het zich in een enigszins onderbelichte periode afspeelt, haar eigen unieke plek heeft binnen een rijkgeschakeerd televisieland.
Volg Babylon Berlin
Episode 12
Episode 12