Lucas Verbunt geeft "AJ and the Queen - Eerste Aflevering" een 7.
Geschreven door Lucas Verbunt op 12 januari 2020.
3
0

AJ and the Queen - Eerste Aflevering

''Instead of being the Rene to my Celine, he turned out to be the Ike to my Tina'' - Ruby

It's RuPaul's world and we're all just living in it. Dat is in 2020 al helemaal waar. Met de komst van nieuwe seizoenen van RuPaul's Drag Race (regulier, All Stars & UK), Celebrity Drag Race en nieuwe spin-offs in Canada en Australiƫ heeft de wereldbekende drag queen het maar druk. Desalniettemin verscheen op vrijdag 10 januari AJ and the Queen van Netflix, een comedy serie waar RuPaul de hoofdrol inspeelt.

AJ and the Queen draait om Ruby Red (gespeeld door RuPaul), een getalenteerde en gepassioneerde drag queen die na jaren hard werken van plan is haar eigen club te openen in Queens. Het geluk bevindt zich echter niet aan Ruby's zijde. Wanneer Ruby's droom eindelijk uit lijkt te komen, gaat haar businesspartner en vriend er met al haar geld vandoor.

Naast Ruby volgen we AJ (Izzy G.), een tienjarig meisje van wie de moeder is verdwenen en die weggelopen is van jeugdzorg. Als Ruby vertrekt op haar acht weken durende clubtour (er moet immers weer geld verdiend worden) reist AJ mee als verstekeling en komt zo onder Ruby's vleugels terecht. De rest van de serie belooft een road trip als nooit tevoren te zijn.

AJ and the Queen is een cadeautje voor alle Drag Race fans. Veel bekende gezichten passeren in de eerste aflevering al de revue; denk aan Bianca Del Rio, Manila Luzon, Alexis Mateo, Valentina en Eureka O'Hara. AJ and the Queen heeft dezelfde humor als Drag Race en de grappen zijn dan ook niet heel erg vernieuwend, maar daarom niet minder vermakelijk.

Ik ben benieuwd wat de rest van de serie gaat brengen, ondanks dat ik RuPaul geen goede acteur vindt. Hij speelt gewoon zichzelf met een andere naam. Ruby heeft dezelfde trekjes als RuPaul, praat hetzelfde en doet ook hetzelfde. Het enige verschil is dat Ruby geen geld heeft. Het is duidelijk dat het een geliefd project is van RuPaul, maar ik twijfel of de reality ster een nieuw publiek zal kunnen bereiken. Daarnaast duren de afleveringen ook vrij lang, bijna een uur. Wellicht had dit format zich beter kunnen vinden in afleveringen van 30 minuten, voor komedieseries is dit meestal lang genoeg.

Ondanks alles ga ik lekker doorkijken en genieten van deze campy serie. Het zal niet voor iedereen zijn, maar dat is eigenlijk nooit het geval. Kritisch gezien zou ik de serie een 6,5 geven, als ik kijk naar mijn eigen vermaak geef ik een 7,5. Voor deze recensie komen we dan op een mooie 7,0!
Volg AJ and the Queen
Dallas
Dallas