Wichita van Rijkom geeft "Accused (US) - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 23 Mei 2024.
3
0

Accused (US) - Seizoen 1

In Accused (US) zien we iedere aflevering een nieuw verhaal dat zich afspeelt rondom een rechtszaak. Wat heeft geleid tot de rechtszaak en is de verdachte daadwerkelijk schuldig of onschuldig?

Accused (US) is een misdaadserie anders dan andere. Met geen vaste cast en geen rode draad qua verhaallijnen onderscheidt deze serie zich met op zichzelf staande verhalen. Iedere aflevering staat een nieuwe rechtszaak centraal waarmee de episode ook start. Hierna volgt wat er aan de rechtszaak vooraf is gegaan afgewisseld met beelden uit de rechtszaal. De afleveringen eindigen telkens met een vonnis: vrijspraak of schuld. De ene keer met een goede afloop maar soms met een afloop die niet terecht is.

Het valt gelijk op wanneer er wat minder bekende hoofdrolspelers centraal staan en maakt dat niet iedere aflevering van hetzelfde niveau is.

Verschillende bekende acteurs passeren de revue. Zo zien we onder anderen Rachel Bilson (The O.C.), Whitney Cummings (Whitney), Abigail Breslin (Scream Queens), Ian Anthony Dale (Hawaii Five-0), Christopher Gorham (Covert Affairs) en Betsy Brandt (Breaking Bad) voorbijkomen tijdens de vijftien afleveringen die het eerste seizoen telt. Deze sterrencast helpt zeker mee aan de kwaliteit van de afleveringen. Het valt gelijk op wanneer er wat minder bekende hoofdrolspelers centraal staan en maakt dat niet iedere aflevering van hetzelfde niveau is. De ene zaak zal de één bovendien meer aanspreken dan de ander.

Iedere aflevering is een soort minifilm met een begin en eind. Doordat de afleveringen zo van elkaar verschillen zijn ze voor een breed publiek maar tegelijkertijd maakt dat het ook makkelijker om een keertje niet te kijken. Dat is gelijk het risico van het maken van een serie als Accused (US). Ik hou wel van de variatie die Accused (US) brengt maar ik kan mij voorstellen dat niet iedereen hier zo instaat. Je bouwt geen band om met karakters en het is niet erg als je eens een aflevering mist. Maar het maakt de serie tegelijkertijd wel heel prettig om gewoon even tussendoor te kijken als je een enkele aflevering wilt zien.

Accused (US) is gebaseerd op de gelijknamige Britse serie uit 2010. Enkele afleveringen zijn ook overgenomen vanuit het Britse voorbeeld, maar het merendeel van de verhalen is nieuw gemaakt voor de Amerikaanse versie. De verhalen gaan over onderwerpen die op dit moment spelen waardoor ze echt binnenkomen. Uniek zijn ze echter niet per se. Maar door de manier van vertellen blijft het toch interessant om naar te kijken. Tevens helpt de onvoorspelbaarheid van schuld of onschuld hieraan mee. Omdat er geen vaste cast is kun je als kijker moeilijk inschatten of een hoofdpersoon veroordeeld wordt of niet. Dit maakt het toch wat verrassend en vernieuwend.

Accused (US)
© FOX

Tijdens de ene aflevering volgen we het verhaal van een moord terwijl het de keer daarop over een inbraak of medeplichtigheid aan een misdrijf kan gaan. Ondanks dat er per keer maar een kleine drie kwartier is om het verhaal te vertellen kun je door het goede acteerwerk in de meeste gevallen wel echt meeleven met de personages. Mensen met verschillende achtergronden komen voorbij. Hele rijke families die denken alles op te kunnen lossen met geld maar ook hele arme mensen die juist iedere cent moeten omdraaien. Soms had ik wel nog iets meer van een bepaald verhaal willen weten. Maar over het algemeen was ik tevreden over de informatie die ik kreeg over de misdaden en karakters.

Wat zou ik zelf als jurylid hebben geoordeeld en had de persoon in het beklaagdenbankje andere keuzes kunnen maken om dit alles te voorkomen?

Het is lastig om één algemeen cijfer te geven voor een serie die verschillende niveaus kent. Zo zaten er echt wel afleveringen bij die ik achteraf een krappe voldoende zou geven. Toch was ik wel iedere keer weer benieuwd naar het verhaal dat ditmaal verteld zou worden. En daarin zit ook precies de kracht van Accused (US) als je het mij vraagt. De saaie en minder goede afleveringen vergeet je al snel en juist de goede blijven je bij. Veel afleveringen geven stof tot nadenken. Wat zou ik zelf als jurylid hebben geoordeeld en had de persoon in het beklaagdenbankje andere keuzes kunnen maken om dit alles te voorkomen? Ik vind het persoonlijk goed en fijn als series je zo laten doordenken over hun verhalen dus wat mij betreft is dit een groot pluspunt.

Uiteindelijk ben ik vooral heel positief over Accused (US). De serie kijkt lekker weg en valt op door zijn manier van vertellen. Ik kijk uit naar het volgende seizoen en hoop dat ze weer genoeg bekende namen kunnen strikken om nieuwe verhalen te vertellen. Op dit moment is Accused (US) helaas nergens in Nederland te zien of te streamen. Veronica heeft recentelijk bijna het hele eerste seizoen uitgezonden, op één aflevering na, maar er is nog niet bekend of zij het tweede seizoen zullen aankopen. Hier zal hoe dan ook nog even op gewacht moeten worden want het tweede seizoen heeft door de schrijversstakingen nogal wat vertraging opgelopen. Hopelijk komt de serie in elk geval snel op een streamingsdienst want ik denk dat er zeker publiek voor is in Nederland.
Volg Accused (US)
Billy's Story
Billy's Story