8
Wichita van Rijkom geeft "3 Below: Tales of Arcadia - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 27 december 2018.
1
0

3 Below: Tales of Arcadia - Eerste aflevering

Toen de Netflix Original serie Trollhunters dit voorjaar zijn ontknoping had waren fans blij verrast te horen dat er gelukkig nog geen afscheid genomen hoefde te worden van Arcadia Oaks. Maker (en Oscar winnaar) Guillermo del Toro heeft nog heel wat te vertellen vanuit dit universum en is dan ook zeker niet van plan te stoppen met deze succesformule. Onder de naam Tales of Arcadia zal uiteindelijk een trilogie ontstaan die begint met Trollhunters en eindigt met Wizards. Sinds een week is het tweede deel van deze drieluik te vinden op Netflix en wel onder de naam 3Below: Tales of Arcadia (in het Nederlands 3Onder: Verhalen uit Arcadia). Deze introductie klinkt misschien wat ingewikkeld. Maar wees gerust, ook als je Trollhunters niet hebt gezien en heel Arcadia niet kent kun je gewoon beginnen aan 3Below.

De karakters zijn leuk, hebben diepgang en hun geschiedenis is een frisse nieuwe wind in het Tales of Arcadia universum.

Op de planeet Akiridion-5, die zijn tijd ver vooruit is, lijkt eindelijk vrede te zijn nadat twee families jarenlang tegenover elkaar stonden. Prinses Aja (Tatiana Maslany, Orphan Black) en prins Krel Tarron (Diego Luna, Narcos: Mexico) zijn de jonge troonopvolgers en worden door hun ouders klaargestoomd voor hun toekomstige taak. Tijdens hun kroning wordt echter een coup gepleegd door (oud-)generaal Morando (Alon Aboutboul) waarna er chaos uitbreekt. Broer en zus vluchten en worden uiteindelijk door hun ouders met trouwe dienaar Varvatos Vex (Nick Offerman, Parks and Recreation) en Aja’s huisdier op een ruimteschip gezet en op de vlucht gestuurd. Ze weten ternauwernood te ontkomen aan het oorlogsgeweld en besluiten op planeet Aarde onder te duiken. Totaal wereldvreemd van alles dat zich buiten hun planeet afspeelde hebben ze echter geen flauw idee waar ze terecht zijn gekomen en hebben ze veel moeite zich aan te passen in deze nieuwe wereld.

3 Below: Tales of Arcadia

Aja en Krel werden geïntroduceerd tijdens het derde en laatste seizoen van Trollhunters als uitwisselingsstudenten. Wie deze serie volgde heeft dus al kennis gemaakt met hen. Ik heb zelf alle afleveringen van Trollhunters gezien en moest hier in eerste instantie echt wel even in komen. Hoewel ik de serie uiteindelijk erg leuk vond ging die niet heel overtuigend van start. Bij 3Below was dit totaal niet het geval en zat ik na enkele minuten al op het puntje van mijn stoel. Of dit komt omdat ik de karakters en wereld al een beetje kende durf ik niet te zeggen, maar ik vond de introductie vele malen krachtiger en duidelijker dan bij de voorganger. Ook deze keer bestaat de eerste aflevering uit twee episodes die op elkaar aansluiten en eigenlijk één geheel vormen. Tijdens het eerste deel zien we vooral het leven op Akiridion-5 en de vlucht van het geweld daar en tijdens het tweede deel staat vooral de inburgering op Aarde centraal en de zoektocht naar een manier om ooit terug naar huis te kunnen keren.

Na trollen is het nu tijd voor aliens om onze planeet onveilig maken!

Na hun komst op Aarde dienen de ruimtereizigers een lichamelijke vorm aan te nemen waarmee ze niet opvallen. Er wordt gekozen voor een blond meisje, latino jongen en bejaarde man als vermomming voor de aliens en het meegenomen huisdier krijgt het lichaam van een Corgi (hond) om zo discreet mogelijk op te gaan in de huidige (Amerikaanse) maatschappij. Aangezien de serie zich afspeelt op een plek die al eerder uitgebreid aan bod is gekomen, zullen Trollhunters fans veel bekende karakters voorbij zien komen. Een voorbeeld hiervan is Toby (Charlie Saxton, Hung) maar ook nerd Eli Pepperjack (Cole Sand, Austin & Ally) en verschillende leraren op de middelbare school die we eerder hebben gezien maken hun opwachting. Hier en daar is er ook plek voor een vleugje humor. Zo kon ik toch wel echt smakelijk lachen om de ‘covfefe’ opmerking toen Krel een kop koffie zag en in zijn moedertaal het drankje omschreef.

Bijzonder om nog te noemen is dat Glenn Close, welbekend door haar vele filmrollen en awards, ook deel uitmaakt van de cast. Zij is de stem van het moederschip dat de hoofdrolspelers begeleidt naar Aarde. Hoewel het een animatieserie betreft voelt ook dit verhaal volwassen genoeg aan om voor oudere kijkers interessant te zijn. De karakters zijn leuk, hebben diepgang en hun geschiedenis is een frisse nieuwe wind in het Tales of Arcadia universum. 3Below past tevens prima bij Trollhunters en zal voor liefhebbers van die serie dan ook als een welkome aanvulling voelen. De serie is tot dusverre van goede kwaliteit maar zal waarschijnlijk maar een bepaald publiek aanspreken. Voor mij is dit een Dreamworks serie die ik vermoedelijk weer met veel plezier van begin tot eind zal volgen. Ik kijk er naar uit de rest van dit eerste seizoen te kijken en Aja, Krel en Varvatos beter te leren kennen. Na trollen is het nu tijd voor aliens om onze planeet onveilig maken!

3 Below: Tales of Arcadia
Volg 3 Below: Tales of Arcadia
A Glorious End, Part 2