Peter Rotthier geeft "1985 - Eerste aflevering" een 9.
Geschreven door Peter Rotthier op 27 januari 2023.
2
0

1985 - Eerste aflevering

Twee vrienden trekken in 1985 naar Brussel om rijkswachter te worden. Ze komen in een wereld terecht waar diverse afdelingen een onderlinge strijd uitvechten.

De nieuwe serie 1985 is een samenwerking tussen de Vlaamse zender VRT en zijn Franstalige tegenhanger RTBF. Deze serie combineert fictie op een achtergrond van de meest onfrisse Belgische geschiedenis uit de vorige eeuw. De hoofdrolspelers in het verhaal zijn ontsproten uit het brein van de makers maar het gros van de andere figuren die in het verhaal opduiken hebben links en rechts echt iets te maken met de woelige gebeurtenissen in de eerste helft van de jaren tachtig waarvan de meesten werden toegeschreven aan de Bende van Nijvel.

Uit onverwachte hoek kreeg 1985 dan ook nog een extra duwtje in de rug toen een week voor de uitzending Robert Beijer in Thailand werd gearresteerd.

De voorbije jaren heeft het onderzoek naar die Bende van Nijvel het Belgische volk voorzien van extra wetten waardoor de verjaartermijnen voor gelijkwaardige aanslagen steeds verlengd werden, zodat het onderzoek veertig jaar later nog kan doorgaan. Uit onverwachte hoek kreeg 1985 dan ook nog een extra duwtje in de rug toen een week voor de uitzending Robert Beijer in Thailand werd gearresteerd. De figuur van Beijer, een oud rijkswachter, duikt ook op in de eerste aflevering van 1985.

Maar laat ons nu in deze eerste aflevering van 1985 duiken. Die start ergens in 1981 wanneer de vrienden Marc (Tijmen Govaerts, Twee Zomers) en Franky (Aimé Claeys, De Twaalf) op een feestje waar Franky's zus, Vicky (Mona Mina Leon) de muziek verzorgd. Vicky is een progressieve rechtenstudente die DJ is bij een lokale piratenzender. Voor Franky en Marc is het een afscheidsfeestje want de twee jonge kerels trekken naar Brussel om zich aan te sluiten bij de rijkswacht.

Wat als een vrolijk ongedwongen stukje televisie begint met op de achtergrond muziek van TC Matic en The Clash ontaard al vlug, na een kort tussendoortje over de opleiding van Marc en Franky, in een drama wanneer Marc een gevangene moet begeleiden voor een ondervraging. Die gevangene blijkt echter een rijkswachtcommandant te zijn met heel wat vrienden bij het korps. De van drugstrafiek verdachte rijkswachtoverste wordt dan ook door heel wat manschappen in de watten gelegd, ondanks zijn status van gevangene.

Het tweede deel van deze eerste aflevering is ten opzichte van het ongedwongen begin zeer bitsig en zal aan het einde van de aflevering zorgen voor een dramatische climax. Wat duidelijk wordt is dat er in het begin van de jaren tachtig een hevige strijd woedde binnen de verschillende regionen van het rijkswachtkorps.

1985
© Een

De makers van 1985 slagen er met verve in om die onderliggende strijd op het beeld te krijgen door heel wat subtiele dreiging in het verhaal te stoppen die je als kijker ook duidelijk opmerkt, wat op zich heel belangrijk is om de gebeurtenissen die in de komende afleveringen nog zullen volgen nog beter tot hun recht zullen komen.

De drie, relatief onervaren, jonge acteurs weten zich alvast staande te houden tussen de crème de la crème van de Vlaamse en Waalse acteursgilde. De manier waarop alles in beeld gebracht wordt, is zeer duidelijk en de makers trachten alvast de gebeurtenissen niet sensationeler te maken dan ze waren. Dat betekent echter niet dat alles er zoet aan toe gaan, want de rauwe gebeurtenissen worden waarheidsgetrouw in beeld gebracht en dat zorgt er wel voor dat niet alles geschikt is voor de gevoelige kijker. Een aanrader!
Volg 1985
Papa
Papa