Peter Rotthier geeft "We Own This City - Eerste aflevering" een 9.
Geschreven door Peter Rotthier op 2 Mei 2022.
6
0

We Own This City - Eerste aflevering

We Own This City is een misdaadserie van HBO dat het verhaal vertelt van de Baltimore GTTF, een korps waarvan diverse agenten in 2017 aangeklaagd werden voor corruptie.

Met de misdaadserie The Wire maakte HBO grote sier in het televisiewereldje. De serie over het wel en wee van de politie in Baltimore werd beschouwd als één van de beste series in zijn genre ooit. De rauwe manier van opnames die gehanteerd werd, wist heel veel mensen te bekoren en wie het nieuws de laatste jaren gevolgd heeft, zal wel gemerkt hebben dat die ruwe manier van werken van de politiediensten in Baltimore zeer waarheidsgetrouw bleek te zijn.

De makers van de serie zijn nu opnieuw bij HBO belandt en trakteren ons nu op een nieuwe misdaadserie met in de hoofdrol, U raadt het al, de politie van Baltimore. Hiervoor keren de makers zo'n vijf jaar terug in de tijd en vertellen ze het verhaal van de Baltimore Police Department's (BPD) Gun Trace Task Force (GTTF). In 2017 werden acht agenten van de GTTF veroordeeld voor corruptie en andere zware onregelmatigheden.

We Own This City
© HBO

Tijdens de pilot herken je al vlug de werkwijze van de makers van The Wire. Het rauwe politieoptreden van de taskforce weten ze onverbloemd in beeld te brengen. Maar ook de omlijsting van het verhaal wordt op een vrij strikte manier in beeld gebracht. De klachten tegen de task force zijn er al lang, maar er wordt heel veel onder het tapijt geveegd door de oversten, ondanks de bewijzen die er zijn. Uiteindelijk is er dan toch een openbare aanklager gekomen die de moeite nam om de task force en hun misdaden te gaan onderzoeken.

Deze serie belicht de twee aspecten van het verhaal. Enerzijds krijgen we de agenten te zien en de manier waarop zij al dan niet legaal de scepter zwaaien in Baltimore. Daarnaast zijn er de onderzoekers die harde bewijzen proberen te verzamelen om de heren achter de tralies te krijgen.

Dit alles wordt op een doordachte en respectvolle manier waarheidsgetrouw in beeld gebracht. Wie The Wire helemaal top vond, mag dit zeker niet missen
Volg We Own This City
Part Six