Ron Schoonwater geeft "Vikings - Seizoen 6 (eerste deel)" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 22 juli 2020.
4
0

Vikings - Seizoen 6 (eerste deel)

Vikings laat met dit eerste deel van dit seizoen zien dat intriges, broederstrijd en grof geweld nog steeds fantastische televisie oplevert.

Het eerste deel van seizoen zes van deze bijzondere televisieserie kondigt het einde aan. Alleen het tweede deel van dit seizoen rest ons nog. Daarna is het over en uit. Althans, wat betreft Vikings zelf, want Netflix heeft al een spin-off aangekondigd. De ruimte die de niet complete saga's bieden over de zonen van Ragnar Lothbrok wordt door de makers van Vikings ingevuld door een onderlinge strijd.

Laten we deze keer eens beginnen met Hvitserk (Marco Ilsø, Kriger). Niet het sterkste karakter, maar wel iemand met een belangrijke inbreng. De gebeurtenissen in het vorige seizoen zorgen ervoor dat Hvitserk zijn pijn verzacht met drugs. Zijn hallucinaties en zijn angst voor Ivar zorgen ervoor dat hij tot een daad komt die de annalen van de geschiedenis haalt. Althans, als die in die tijd opgetekend zouden worden. Feit is namelijk dat de verhalen van de Vikingen pas veel later zijn geschreven.

Ivar, de beenloze, (Alex Høgh Andersen, Tvillingerne & Julemanden) is doelloos op weg. Zijn strijd met zijn broers heeft hem danig verzwakt. Zijn reis naar het oosten zorgt ervoor dat hij een gevaarlijke medestander vindt in zijn strijd tegen zijn broers. Die medestander heeft een gruwelijke manier om met zijn familie om te gaan. Ivar begrijpt dat hij het spel op hoog niveau mee moet spelen en hoopt, sluw als hij is, er zijn voordeel uit te halen. Het enige doel, het als god domineren van Scandinavië.

© History

Het grondwerk voor een (hopelijk) fantastisch einde is gedaan.

Bjorn (Alexander Ludwig, Midway) lijkt op weg om koning van Scandinavië te worden. Daarvoor heeft hij nog wel de nodige hordes te nemen. Dat blijkt veel complexer dan gedacht. Wanneer de dreiging vanuit het oosten zichtbaar wordt komt Bjorn in een positie die hem ligt. De door onderlinge strijd verscheurde Vikingen moeten proberen samen te komen om hun onafhankelijkheid en hun leven te kunnen behouden. De grote vraag is of Bjorn zijn inspanningen genoeg is tegen een tegenstander die zoveel meer manschappen heeft.

Ubbe (Jordan Patrick Smith, Banished) raakt geobsedeerd door een land dat door een Viking in het verre westen is ontdekt. Daarnaast hoort hij dat Floki op IJsland vermist is. Ubbe wil met vrouw en kinderen naar het onbekende land. Voordat hij kan vertrekken wordt hij echter meegesleurd in de beslommeringen die in Scandinavië spelen. Het levert niet alleen vertraging op, maar ook intens persoonlijk leed.

Vikings laat met dit eerste deel van dit seizoen zien dat intriges, broederstrijd en grof geweld nog steeds fantastische televisie oplevert. Hoewel dit seizoen niet tot het allerbeste gerekend kan worden van deze televisieserie is het wel weer veel beter dan het vorige seizoen. Dat komt mede door de veel duidelijker te volgen manier van vertellen. Het verhaal springt niet steeds van de hak op de tak zoals vorig seizoen. Bovendien voel je in alles dat we richting het einde gaan. Alles gaat bij elkaar komen en niemand is veilig. Ook in dit seizoen gaan er bekenden naar Walhalla. De vraag is wie er gaan volgen in het laatste deel van dit seizoen. Het grondwerk voor een (hopelijk) fantastisch einde is gedaan. Nu hopen dat het laatste deel de toch weer hoge verwachtingen waar gaan maken.
Volg Vikings
The Best Laid Plans
The Best Laid Plans