Ron Schoonwater geeft "Vikings - Seizoen 4 (tweede deel)" een 9.
Geschreven door Ron Schoonwater op 30 Maart 2017.
12
0

Vikings - Seizoen 4 (tweede deel)

Let op: deze recensie bevat spoilers! Hoewel, met kennis van geschiedenis over de Vikingen zullen het niet echt spoilers zijn.

Om met de deur in huis te vallen. Het tweede deel van seizoen 4 is misschien wel het beste wat Vikings tot nu toe te bieden heeft. Het eerste deel van seizoen 4 leek een beetje in te zakken, maar dit deel slaat (letterlijk) keihard terug. De serie die Ragnar Lodbrok een Engelse naam gaf, Ragnar Lothbrok (gespeeld door Travis Frimmel, bekend onderbroekenmodel van Calvin Klein) is geïnspireerd op de mythologie over deze Viking koning en zijn zonen. Hoewel historisch niet accuraat, heeft het zelfs voor archeologen voldoende raakvlakken om toe te geven dat de serie een goed beeld geeft van die periode. Althans, voor zover bekend. De meeste Vikingsaga's zijn pas veel later geschreven en daardoor is het de vraag of dit wel een betrouwbare

Het tweede deel van seizoen 4 is misschien wel het beste wat Vikings tot nu toe te bieden heeft

weergave is. De makers van de serie hebben de ruimte genomen om de gaten in het historisch opgetekende verhaal in te vullen. Zo wordt er getwist tussen historici of vrouwen wel mee gevochten hebben bij de Vikingen. Aan de andere kant is er een Viking strijdersgraf gevonden dat later van een vrouw bleek. Rollo, in de serie de broer van Ragnar, heeft wel bestaan, maar niet als broer van Ragnar. Rollo werd pas een flink aantal jaar later bekend in Frankrijk. Wel is zijn positie in de serie in Frankrijk historisch correct. Zo zijn er nog meer voorbeelden terug te vinden om de historische accuraatheid te betwijfelen. Vikings is daarom een historisch drama dat een zo compleet mogelijk beeld geeft van een gewelddadige periode en gebaseerd is op mythes. Tot slot nog eentje dan: die stoere tatoeages zijn eerder een handreiking naar de huidige tijd dan dat de Vikingen daar werkelijk mee gelopen hebben.

Vikings
© History

Met een historische achtergrond zoals beschreven over Ragnar en zijn zonen kom je echter tot een verschrikkelijk spannend, goed avonturenverhaal. In dit tweede deel neemt Ragnar nog één keer zijn lot in eigen handen. Alles om zijn uiteindelijke doel te bereiken. Het innemen van (delen van) Engeland om zich er daarna als Noorderling te vestigen. Vikingen waren voornamelijk boeren en altijd op zoek naar goede, vruchtbare grond. Dat ze daarvoor geen geweld schuwden mag duidelijk zijn. Terwijl Ragnar een intrigerend steekspel speelt met koning Ecbert (Linus Roache, Law & Order) en koning Aelle (IvanKaye, The Coroner) is zijn zoon Björn Ironside (Alexander Ludwig, Swerve) op weg naar de Middellandse zee. Onderweg sluit hij een pact met Rollo voor een vrije doortocht langs de Franse kust. In Kattegat brandt de machtsstrijd los tussen koningin Aslaug (Alyssa Sutherland, The Devil Wears Prada) en Lagertha (Katheryn Winnick, Bones). Het gevolg is een onderlinge strijd tussen familieleden die tijdelijk in de ijskast gezet wordt door vreselijk nieuws uit Engeland. Ivar, de Beenloze, (Alex Høgh Andersen, Krigen) keert namelijk terug met de boodschap over de vermoedelijke dood van Ragnar. Wanneer dit nieuws bevestigd wordt, is het tijd voor eenheid en wraak.

Er is geen tijd om te ontspannen en de behoefte om alle afleveringen in één keer af te kijken is groot

Seizoen 4, deel 2, is een afscheid van verschillende karakters. Tijd voor vernieuwing en nieuwe hoofdpersonen die opstaan. Dat er nog een heel verhaal te vertellen valt mag gezien de geschiedschrijving wel duidelijk zijn. Bijvoorbeeld de verbetenheid van Ivar en de zoektocht van Bjorn naar de rijkdommen in het zuiden van Europa. Verder nog de strijd om Kattegat en de macht over de Vikingen.

Vikings
© History

Dit deel is zo goed omdat de mix tussen spanning, intriges en geweld perfect is. Er is geen tijd om te ontspannen en de behoefte om alle afleveringen in één keer af te kijken is groot. Het einde blijkt echter zo open dat de behoefte om nog meer te zien alleen maar groter is geworden. Dat wordt dus even geduld zien op te brengen, maar hopelijk volgt seizoen 5 snel. Al die nieuwe hoofdpersonen brengen nieuwe kansen met zich mee. Tot slot blijkt de serie toch nog enig mededogen te hebben met de kijkers. Bij de bloedarend werd de veroordeelde met het gezicht naar beneden aan de grond vastgepind. Daarna werd met een paar ferme halen de achterste ribben van de ribbenkast ter weerszijden van de wervelkolom los gesneden. Dan werden de ribben opzij geklapt om dan de longen uit de borstkas te trekken en over de schouders te leggen. Daardoor leek het alsof het slachtoffer, dat ondertussen pijnlijk door verstikking om het leven kwam, vleugels gekregen had als een arend. Het wordt in de serie, voor zover mogelijk, met enige terughoudenheid in beeld gebracht. Het zout dat vaak in de wonden gestrooid werd heeft men in de serie maar achterwege gelaten. Het tekent een tijd van geen enkel erbarmen, een tijd waarin geweld centraal stond en de sterkste overleefden. Of, zoals bij Ragnar en koning Ecbert, de dood in dienst stond van het grotere doel. Topserie!
Volg Vikings
The Last Act
The Last Act