9
Peter Rotthier geeft "Undercover - Seizoen 2" een 9.
Geschreven door Peter Rotthier op 30 november 2020.
5
0

Undercover - Seizoen 2

Het eerste seizoen van de Vlaams-Nederlandse samenwerking Undercover was een onverwacht succes. De serie haalde zowel in Nederland als Vlaanderen uitmuntende kijkcijfers en werd opgepikt door Netflix waardoor een tweede seizoen een prioriteit werd. Maar hoe pak je dat aan als het ene hoofdpersonage in de gevangenis zit en de andere een undercoveragent is en toch getrouw wil blijven aan de opzet van deze serie. Juist je bedenkt een nieuw verhaal maar je houdt in het achterhoofd dat het personage dat achter de tralies zit toch nog een belangrijke rol krijgt in de serie, hoewel hij met het basisverhaal niets te maken heeft. Op die manier sla je twee vliegen in één klap. Je verkrijgt opnieuw een onderhoudend en spannend undercoververhaal en je baant je een weg om dat hoofdpersonage van jaargang één opnieuw te introduceren in een eventuele latere jaargang.

Een ander belangrijk aspect is hoe je voor dit verhaal opnieuw sterke acteurs over de schreef kan halen. Een ander verhaal betekent ook nieuwe personages en na de sterke eerste jaargang kon de productie moeilijk met Janneke en Mieke afkomen om de cast in te vullen. Gelukkig heeft Vlaanderen sinds enkele jaren een duo acteurs gevonden die sinds ze wereldberoemd werden (in Vlaanderen althans) dankzij hun sappige vertolking van twee West Vlaamse broers in eigen Kweek. Elke zichzelf respecterende serie van de laatste jaren tracht toch één van de twee te strikken en telkens blijkt dat een schot in de reeks te zijn.

In Undercover II mogen Wim Willaert en Sebastien Dewaele opnieuw in de huid kruipen van twee West-Vlaamse broers. De ene baat een manege uit, de andere doet vooral louche zaakjes en heeft een paar jaar in de gevangenis doorgebracht. Het tweetal houdt zich vooral bezig met drugs en dat wordt de nieuwe opdracht van Undercover agent Bob (Tom Waes). Hij moet het tweetal en de bende waarmee ze samenwerken achter de tralies te krijgen nadat blijkt dat zij de hand hebben in de moord op zijn voormalige collega uit het eerste seizoen.

Ondertussen wordt Bob ook onder druk gezet door Ferry Bouman (Frank Lammers) die vanuit de gevangenis plannen maakt om Bob het leven zuur te maken. Dit gegeven is duidelijk een zijsprong om de figuur van Bouman in de serie te kunnen houden. Hoe dit verder gaat zullen we pas later in een derde of eventueel vierde seizoen te weten komen.

Persoonlijk vind ik dit tweede seizoen van Undercover heel wat straffer dan het debuutseizoen. Seizoen één speelde zich vooral af op dezelfde plaats terwijl in dit tweede seizoen, dankzij het doorlopende verhaal van Bouman, meer afwisseling zit in de omgevingen waarin de acteurs kunnen acteren. Ook de inbreng van Chris Lomme (Schipper naast Mathilde) en Ruth Becquart (Over Water) tilt deze twee jaargang naar een hoger niveau. Tom Waes weet zich tussen al dat acteertalent netjes staande te houden wat op zich al een hele prestatie is. Voor seizoen drie zal men alvast flink moeten uitpakken om deze tweede jaargang te overtreffen.
Volg Undercover
Showdown
Showdown