Sam Blaauboer geeft "Tom Clancy's Jack Ryan - Seizoen 2" een 8.5.
Geschreven door Sam Blaauboer op 30 Oktober 2019.
6
0

Tom Clancy's Jack Ryan - Seizoen 2

“Een actueel en geloofwaardig verhaal vol met actie, raadsel en spanning”.

Ik heb de mogelijkheid gehad om een screening te zien van het tweede seizoen van Tom Clancy’s Jack Ryan en wat een seizoen! Ik heb de screening zo snel mogelijk geprobeerd te binge-watchen en nu heb ik dan eindelijk een mening kunnen vormen over het tweede seizoen. In mijn preview over het tweede seizoen zei ik al dat het “in mijn ogen een verhaal is dat goed voortborduurt op het eerste seizoen”. Ik ben blij dat ik kan zeggen dat dat ook zo is.

We volgen in het tweede seizoen wederom het titulair personage Jack Ryan (John Krasinski, The Office). Ditmaal als een gevorderde CIA-analist die in het begin van seizoen twee te zien is wanneer hij een presentatie geeft over de chaos die heerst in Venezuela. Een goede manier om het thema van het tweede seizoen te introduceren. En een voorproefje van de chaos die we in dit seizoen te zien krijgen. Jack heeft de uitnodiging, die hij kreeg aan het einde van het eerste seizoen, om in Moskou te werken afgeslagen en is doorgegaan met zijn werk als analist. Naast Ryan volgen we in het eerste deel van het eerste seizoen, James Greer (Wendell Pierce, Suits), waar hij de rol van stationschef in Moskou op zich heeft genomen. Hij is in Moskou bezig met zijn eigen onderzoek naar Russische wapensmokkel. Om achter meer informatie te komen leidt dit hem naar het altijd zonnige Venezuela.

Tom Clancy's Jack Ryan
© Prime Video

Na Jacks presentatie gaat hij mee met senator Moreno (Benito Martinez, 13 Reasons Why), een goede vriend van hem. Na een fijn verjaardagsfeestje gaat Jack aan het werk als oude vertrouwde analist en onderzoekt een verdachte lading van het schip de Almeta die is ‘getagd’ voor wapensmokkel tussen Rusland en Syrië. Deze ontdekking zorgt ervoor dat Jack naar het Zuid-Amerikaanse Venezuela gaat om het verder te onderzoeken. Uiteindelijke kruisen Jack en Greers paden elkaar en gaan ze samen door om een verstrekkende samenzwering aan het licht te brengen. Dit doen ze onder leiding van doorgewinterde CIA-officier Mike November (Michael Kelly, House of Cards (2013).

De fictieve gebeurtenissen uit dit seizoen zouden zo in het nieuws voorbij kunnen komen.

Het thema van het tweede seizoen is zo actueel als maar kan. Met gebeurtenissen die in ‘de echte wereld’ plaatsvinden zouden de fictieve gebeurtenissen uit dit seizoen zo in het nieuws voorbij kunnen komen. De chaos in het fictieve Venezuela is te vergelijken met de demonstraties in Santiago, de actie is te vergelijken met die uit het eerste seizoen en de raadselachtige spanning om het zo even te noemen komt overeen met Homeland (iets dat ik ook zei over het eerste seizoen) of Designated Survivor. Opvallend was dat ik weinig terugzag van de relatie tussen Jack en Dr. Cathy Mueller (Abbie Cornish, Geostorm) die in het eerste seizoen juist werd opgebouwd. Ik kan me zelfs niet meer herinneren of ik Cornish heb gezien in de serie. Dit terwijl ze wel als castlid word gezien.

Tom Clancy's Jack Ryan
© Prime Video

Het was er trouwens wel even inkomen, maar ik heb genoten van de serie. Krasinski speelde een fantastische Jack Ryan, hij bracht de rol naar een volgend niveau en het was een genot om hem te zien als Ryan. Het acteerwerk was sowieso heel goed, maar wat verwacht je van zo’n welbekende en ervaren cast. Co-creator Carlton Cuse zei al dat het idee er was om een ‘acht uur lange speelfim’ te maken, en jongens is dat gelukt. Opbouw (act één), midden (act twee) en slot (act drie) zijn goed aanwezig. Vanaf aflevering vier beginnen langzaamaan de puzzelstukjes in elkaar te vallen en weet een mysterie zich te ontrafelen in een volmaakt verhaal dat Jack de hele wereld over stuurt. In ieder geval is het derde seizoen al besteld door Amazon en als die net zo zal zijn als de seizoenen één en twee, dan ben ik wederom van de partij.

Ik geef weer een 8,5 (net als het eerste seizoen) voor een serie die actueel durft te zijn en je op het puntje van je stoel doet zitten.
Volg Tom Clancy's Jack Ryan
Proof of Concept