7
Hessel Hoekstra geeft "The Walking Dead: World Beyond - Eerste aflevering (Sneak Peek)" een 7.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 30 september 2020.
4
1

The Walking Dead: World Beyond - Eerste aflevering (Sneak Peek)

Zijn jullie al een beetje Walking Dead-moe? Geef maar toe, het gaat allemaal wel erg lang duren. Maar ondanks dat lijkt de franchise absoluut niet te stoppen. Naast The Walking Dead en Fear The Walking Dead doet nu ook een derde serie haar intree: The Walking Dead: World Beyond. Deze zal op 4 oktober in Amerika in première gaan op AMC en zal in Nederland wekelijks vanaf 2 oktober te zien zijn bij Amazon Prime. Ik kreeg alvast de kans om de eerste aflevering te zien.

The Walking Dead: World Beyond begint ongeveer tien jaar na de zombie-uitbraak. Er zijn nog steeds overal zombies aanwezig (of “empties”, zoals ze hier genoemd worden) en mensen leven nog steeds in ommuurde gemeenschappen, maar deze gemeenschappen zijn betrekkelijk veilig. Een van deze gemeenschappen zit op een verlaten universiteit in Nebraska en maakt deel uit van een groter netwerk. De zussen Iris (Aliyah Royale, The Red Line) en Hope (Alexa Mansour, The Resident) vinden echter aanwijzingen dat één van de zustergemeenschappen zich met duistere praktijken bezighoudt. En daarom besluiten zij en hun vrienden Elton (Nicolas Cantu, The Unicorn) en Silas (Hal Cumpston) om de veiligheid van de campus achter zich te laten en de gevaarlijke wereld in te trekken om de waarheid te achterhalen.

De eerste aflevering is redelijk, maar wel vrij tam

Ik vond de eerste aflevering redelijk. Het doet precies wat een eerste aflevering zou moeten doen, maar meer dan dat ook niet. De hoofdpersonen en hun leefwereld krijgen een degelijke introductie, maar het is vrij tam, en er lijkt weinig op het spel te staan. Interessanter vind ik hoe mensen leven in deze wereld en hoe ze zich aangepast hebben aan een leven tussen de doden. Zo is het heel interessant om te zien wat voor technologieën er ontwikkeld zijn, en het krijgt een beetje een steampunk-gevoel. Ik verwacht wel dat het tempo wel wat hoger zal worden naarmate de serie vordert.

Wat deze serie helpt is dat zombie-uitbraak aan het begin van de eerste aflevering al tien jaar bezig is. Fear The Walking Dead ging daar in het eerste seizoen flink de mist in, want je hebt de massale hysterie, afbrokkelende maatschappij en incompetente regering al eens gezien. Dat er wat korte flashbacks over het begin van de uitbraak in zitten is niet erg. De kracht zit er ook in doordat je ziet wat mensen in die tien jaar allemaal bereikt hebben en hoe ze zich hebben aangepast. Ook heeft de serie een jonge en sympathieke cast. En deze zaken geven de serie een hoopvolle en frisse toon.

Door jonge acteurs en een hoopvolle toon voelt de serie fris aan

Wat we in deze serie zeker te zien krijgen, en waar geoefende kijkers ook op hopen, is een uitgebreide blik op een mysterieuze groep genaamd CRM. In zowel The Walking Dead als in Fear ving men af en toe een glimp op van deze groep en hun helikopters. Deze groep is onlosmakelijk verbonden met het lot van een aantal personages die in de andere series vermist raakten. Ik ben erg benieuwd naar wat we in deze serie over CRM te weten komen. Wel vrees ik dat de drempel om te gaan kijken hoger is als je nieuw in de wereld van The Walking Dead bent.

Mocht je fan zijn van The Walking Dead, dan zal dit je ook wel kunnen bekoren. De serie voelt fris aan, met een hoopvolle toon, interessante wereld en jonge acteurs. Het is nog vrij tam, maar ik verwacht dat het tempo wel wat hoger gaat liggen de komende afleveringen. Ook hoef je niet bang te zijn dat deze serie te lang gaat doorlopen, want het is bevestigd dat er slechts twee seizoenen van tien afleveringen zullen verschijnen. Mijn interesse is in ieder geval gewekt en ik kijk graag door.
Volg The Walking Dead: World Beyond
The Last Light
The Last Light