8
Peter Rotthier geeft "The Rook - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Peter Rotthier op 4 juli 2019.
1
0

The Rook - Eerste aflevering

Wakker worden op een brug in de stomende regen en niet weten wie je bent of hoe je daar terecht gekomen bent. Het overkomt Myfanwy Thomas (Emma Greenwell, Shameless). Haar handen zijn bebloed en in haar jaszak vindt ze een geheimzinnig briefje dat haar vertelt dat ze in gevaar is. Met deze opening wordt het verhaal van een agente, die lid is van een geheime organisatie, verteld waarvan de leden allemaal bijzondere krachten blijken te hebben. Haar geheugen blijkt gewist te zijn maar hiervoor heeft ze haar voorzorgen genomen. Het komt vreemd over dat iemand zichzelf wegwijs maakt in haar eigen leven.

The Rook
© Starz

Dat ze in haar kielzog een spoor van lijken nalaat, blijkt ze ook niet echt te beseffen. Stilaan vallen er enkele puzzelstukken uit haar leven op zijn plaats en kom je als kijker iets meer te weten over de geheimzinnige wereld van Myfanwy. In deze pilot staat Myfanwy ook centraal. Bijna de hele aflevering lang staat haar ontdekkingsreis naar haar verleden centraal. Dat is ook noodzakelijk om het vervolg van dit verhaal te vertellen. De andere personages die deze serie moeten dragen komen ook wel al aan bod, maar hun aandeel is voorlopig nog niet echt belangrijk genoeg om hier al een oordeel over te vellen.

Wat wel duidelijk wordt, is dat wat er met Myfanwy gebeurd is, heel wat mensen beroert en de lijken die ze achter gelaten heeft zorgen er voor dat de zaak een internationaal karakter krijgt. Het is dan ook noodzakelijk voor haar dat ze haar leven opnieuw op de rails krijgt. De plot voor deze serie is alvast interessant te noemen. Niet het gegeven van de aan geheugenverlies leidende Myfanwy, maar wel de manier waarop dat gegeven verwerkt wordt. De makers hebben van de pilot een dreigend geheel gemaakt met thriller allures en hoewel Emma Greenwell nog niet helemaal overtuigd in haar rol, is de manier waarop alles in beeld gebracht wordt dat wel. Hopelijk groeit ze nog wat meer in haar rol want vooral de passages waarin ze opgevoerd wordt als de onzekere, bange Myfanwy zijn niet altijd echt overtuigend.

We kunnen echter wel besluiten dat deze eerste aflevering van The Rook potentie heeft om uit te groeien naar een interessante, degelijk gemaakte serie die enkele jaren kan meegaan. Alles zal natuurlijk afhangen van de twists die de makers in het verhaal steken en of ze er voldoende geloofwaardigheid in kunnen stoppen.
Volg The Rook
Chapter 8
Chapter 8