9.5
Peter Rotthier geeft "The Plot Against America - Eerste aflevering" een 9.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 25 Maart 2020.
2
0

The Plot Against America - Eerste aflevering

De aankleding van de personages, de perfect uitgekozen locaties, de manier waarop alles in beeld gebracht wordt en de originele nieuwsfragmenten die de serie doorspekken, geven je het gevoel alsof de serie gewoon opgenomen is in de jaren veertig.

Soms leert een mens nog wel eens iets interessant uit een televisieserie. Neem nu het feit dat Charles Lindbergh zich ooit ontpopte als republikeinse presidentskandidaat. De man die met zijn ‘Spirit of St. Louis’ als eerste de Atlantische Oceaan overvloog, was, toen in 1927, een grote held in de Verenigde Staten. In 1940 werd hij benaderd om de uitdager van zittend president Roosevelt te worden, aan wat voor Amerika de vooravond van deelname aan de Tweede Wereld Oorlog zou worden.

We schrijven juni 1940 wanneer we in deze nieuwe HBO serie kennis maken met een doordeweeks, goed boerend, Amerikaans Joods gezin. Vader, moeder, twee zoons, oma, een ongetrouwde schoonzuster en een neef die zijn ouders verloren heeft.

De pilot van The Plot Against America focust zich vooral op dit Joodse gezin en hoe zij leven in het Amerika van 1940. Papa is een verzekeringsmakelaar die uitzicht heeft op een promotie. Mama is een huisvrouw. De oudste zoon is een uitmuntend tekenaar en het jongste kind verzameld postzegels en irriteert zowel zijn broer als de kijker met zijn vragen. De zus van de moeder heeft een niet-Joodse minnaar en de neef leidt blijkbaar een dubieus leven. Ten slotte is er nog de moeder van de twee zussen, die hoewel ze nog apart woont, geregeld onder de hoede genomen wordt door de familie.

Europa mocht dan wel in oorlog zijn, de uitwasemingen van de Duitse Jodenhaat, waren ook voelbaar over de grote plas. Tegen die achtergrond zien we dan ook de eerste uitingen van haat tegenover de Joden naar boven komen. Politiek vormt dan ook een belangrijk thema in deze eerste aflevering en het is ook duidelijk dat deze, op een boek van Philip Roth gebaseerde serie, geregeld zal teruggrijpen naar de politieke situatie van Amerika in het begin van de jaren veertig.

Mensen die het boek gelezen hebben of iets meer informatie over deze serie opgezocht hebben, weten al dat The Plot Against America niet zo maar een stukje geschiedenis herbergt. Roth vermengt de geschiedkundige gegevens uit die periode met pure fictie, die je zou kunnen omschrijven als: ‘Hoe zou de hedendaagse geschiedenis verlopen zijn als…’ Een benadering die we de voorbije jaren ook al konden aanschouwen bij The Man in the High Castle of in de stripreeks Wunderwaffen.

Kijkers die het boek van Philip Roth dan niet gelezen hebben, gaan we dus ook in het ongewisse laten van hoe dit fictieve luik van deze serie zich zal ontwikkelen. Zelf ben ik ook razend benieuwd hoe dat idee verwerkt wordt en wat de gevolgen zullen zijn. Uit die eerste aflevering kun je hierover nog niet echt iets afleiden, want de gebeurtenissen aan het eind van de pilot horen helemaal thuis in de tijdgeest waarin dit verhaal zich afspeelt.

The Plot Against America brengt de jaren veertig rechtstreeks je huiskamer in. De aankleding van de personages, de perfect uitgekozen locaties, de manier waarop alles in beeld gebracht wordt en de originele nieuwsfragmenten die de serie doorspekken, geven je het gevoel alsof de serie gewoon opgenomen is in de jaren veertig. Alleen de kleuren en de uitmuntende beeldkwaliteit verraden dat dit een serie is anno 2020. Zet daar dan ook nog de acteerprestaties naast en HBO heeft weer een pareltje uit de hoge hoed getoverd.
Volg The Plot Against America
Part 6
Part 6