The Nevers - Seizoen 1 (DVD)
8
Ron Schoonwater geeft The Nevers - Seizoen 1 (DVD) een 8.

The Nevers - Seizoen 1 (DVD)

Steampunk, fantasy, sciencefiction en kostuumdrama in een televisieserie? Never say never, say The Nevers.
The Nevers is een productie van de inmiddels in ongenade gevallen Joss Whedon (Firefly, Buffy the Vampire Slayer). De laatste afleveringen van The Nevers zijn mede daardoor niet meer door hem geproduceerd. Feit is wel dat deze serie aan de ene kant de veilige lijn volgt van een superheldenverhaal, maar aan de andere kant daar veel interessants aan toevoegt. De vele extra's op de dvd helpen om het verhaal beter te begrijpen. Niet alleen krijg je in die extra's meer achtergrond bij het idee, ook worden verschillende personages verder uitgediept. Persoonlijk had ik deze uitleg niet echt nodig, maar de abrupte stijlwisseling in de laatste aflevering zet schijnbaar zoveel mensen op het verkeerde been dat ik voor hen de extra's van harte aanbeveel.

The Nevers is niet alleen een mix van veel stijlen, het is ook een explosie aan allerlei karakters

The Nevers is niet alleen een mix van veel stijlen, het is ook een explosie aan allerlei karakters. Vooral de eerste aflevering heeft te lijden onder het hoge tempo en de vele gebeurtenissen. Gelukkig gaat het tempo daarna naar beneden. De mooi geschoten beelden en briljante digitale beeldtechniek zorgen voor een perfecte afronding. De plotselinge plottwist in de laatste aflevering zet je als kijker compleet op het verkeerde been. Naarmate die aflevering vordert, wordt duidelijk waarom de gebeurtenissen toch logisch zijn. Het is een kunst om een serie te beginnen met een wonderlijk futuristisch luchtschip om daarna in de laatste aflevering elke kijker op het verkeerde been te zetten. Hulde voor die verwarring, want het zorgt ervoor dat The Nevers een geheel eigen twist krijgt.

The Nevers
© HBO

Het verhaal kent gelijkenissen met die van veel van de superheldenfilms en -series. Een groep mensen, voornamelijk vrouwen, krijgen aparte krachten wanneer zij aangeraakt worden door een lichtgevend luchtschip. De entiteit achter dit schip wordt later bekend(er). Door het verhaal te plaatsen in Victoriaans Londen krijgt het verhaal een eigen gezicht. Thema's die in de serie een plek krijgen zijn emancipatie, seksualiteit, klimaat en vooruitgang in een wereld die gedomineerd wordt door starre, overwegend oude witte mannen. De klassenstrijd tussen arm en rijk weeft zich daar fijntjes doorheen. Polarisatie tussen verschillende (groepen) mensen en de gevolgen die dit heeft worden duidelijk aangestipt. Al deze onderwerpen doen niet alleen denken aan het verleden, maar heeft duidelijke raakvlakken met het heden.

The Nevers
© HBO

Nu moeten we niet denken dat The Nevers zwaar op de hand ligt. Niets is minder waar. Door gebruik van humor en door de thema's in een fantasy ontmoet kostuumdrama te plaatsen blijft het verhaal vooral luchtig van toon. De kleding en de sets zijn van een passende en statige schoonheid. De Steampunk uitvindingen zorgen regelmatig voor een glimlach, zeker omdat er nog wel eens wat mis gaat. De kwaliteit van het acteren ligt erg hoog, daar zijn bekende en minder bekende Engelse acteurs voor opgetrommeld. Bovendien zijn de scènes zo mooi geschoten dat het echt genieten is van wat de makers er allemaal van hebben weten te maken.

The Nevers geeft een verfrissende blik op hedendaagse thema's en verschillende genres.

Dus waar andere mensen afgehaakt lijken, ben ik juist enthousiast over deze serie. The Nevers geeft een verfrissende blik op hedendaagse thema's en verschillende genres. Je moet er als kijker wel wat moeite voor doen, al is het maar om de chaos van de eerste aflevering te overleven. Daarna openbaart zich een mooi historisch en futuristisch drama die door de techniek van filmen en de Steampunk uitvindingen fantastisch uitpakt. Het enthousiasme van de makers vindt zijn weerslag in de wijze waarop er geacteerd wordt. Die vreugde, de actiescènes en de opmerkelijke boodschap achter de entiteit waarmee het allemaal begint, zorgt ervoor dat zware thema's toch lekker luchtig gebracht worden. Lekker anders, maar met kwaliteit gebracht.

Over de auter, Ron Schoonwater

Ron Schoonwater
Na jaren zijn schrijftalent te hebben gebruikt voor muziekrecensies werd het tijd de overstap te maken naar het schrijven over zijn andere grote passie. Films en, de laatste jaren vooral, TV series. Hoewel het altijd leuk is om te vertellen dat je (vooral) van kwaliteit series houdt uit bijvoorbeeld Groot Brittannië en Scandinavië is hij ook fan van Amerikaanse series in de breedste zin van het woord. TV series zijn dan ook een afspiegeling van het leven. Humoristisch, spannend, serieus, verdrietig, spectaculair, dramatisch, ongelooflijk, mooi & soms slechts ter vermaak en afleiding.
Bekijk profiel van Ron Schoonwater