7
Peter Rotthier geeft "The Name of the Rose - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Peter Rotthier op 27 Mei 2019.
1
0

The Name of the Rose - Seizoen 1

De Italiaanse schrijver Umberto Eco werd wereldberoemd nadat men een van zijn literaire meesterwerken verfilmde. De romans van Eco stonden toen de film verscheen niet bepaald in vele huiskamers. Dat veranderde nadien, en hoewel De Naam van de Roos, voor fervente lezers geen onbekende was, werd Eco dankzij de film ook door het grote publiek gesmaakt.

De film op zich was een pareltje en het was dan ook met een bang hart dat we aan de serie begonnen. Al vlug werd duidelijk dat de Italiaanse makers hun best hebben gedaan om de mensheid opnieuw onder te dompelen in de wereld van William De Baskerville (Jon Turturro, The Night Of) en zijn hulpje Adso of Melk (Damian Hardung) die in een middeleeuws klooster een aantal moorden moeten onderzoeken.

The Name of the Rose
© Rai 1

Met acht afleveringen van een goed uur hadden de makers dan ook ruim de tijd om het boek van Eco verder uit te spitten dan in de film van 1986. Wie zowel het boek gelezen heeft en de film heeft gezien, en die nog steeds in zijn geheugen heeft zitten, zal al vlug merken dat deze versie van The Name of The Rose minder uitgediept werd dan de film en de makers links en rechts gekozen hebben om zijsprongen te maken die nauwelijks nog iets met het boek te maken hebben.

Ergens is dat wel begrijpelijk want boeken van Eco zijn niet direct het soort romans die je even tussen pot en pint gaat lezen. Zijn boeken bevatten heel wat diepgang en je moet als lezer wel degelijk alert zijn om alle nuances in het schrijfwerk van de man goed te bevatten. Als je dat in een tv-serie moet gaan verwerken zou dat voor heel wat kijkers een saaie dooie boel worden.

Een meesterwerk gaan we deze versie van The Name of the Rose dan ook niet noemen. Maar het is wel een onderhoudende 'who done it', die, als je het boek of de film niet kent, zeker gesmaakt zal worden door de modale seriekijker. Wil je er echter de meerwaarde van het boek of de film bij, dan laat je deze kelk beter aan jou voorbijgaan.
Volg The Name of the Rose
Episode 8
Episode 8