9
Thomas ten Veldhuijs geeft "The Mandalorian - Eerste aflevering" een 9.
Geschreven door Thomas ten Veldhuijs op 16 november 2019.
8
0

The Mandalorian - Eerste aflevering

'A long time ago in a galaxy far far away'. Een kenmerkende uitspraak waar de Star Wars films altijd mee beginnen. Nooit had ik verwacht dat er een serie zou worden uitgebracht die zo goed tussen de Star Wars films zou passen. De sfeer, het mysterie en de personages van The Mandalorian zijn typisch zoals je die van Star Wars gewend bent. Degenen die in ieder geval een van films uit de originele trilogie (Episodes IV, V en VI) hebben gezien, zullen veel dingen herkennen. De hoofdrolspeler, The Mandalorian, heeft bijvoorbeeld veel weg van de bekende bountyhunter (premiejager) Boba Fett uit de originele trilogie. Daarnaast zie je in de eerste aflevering al stormtroopers voorbij komen die ook in de originele trilogie in grote getale aanwezig waren. Ik ben erg benieuwd welke verwijzingen er nog meer gemaakt gaan worden in de resterende afleveringen.

The Mandalorian is een van de eerste Disney+ series die speciaal voor de nieuwe streamingdienst is geproduceerd. Het eerste seizoen zal bestaan uit acht afleveringen waarvan iedere week één nieuwe aflevering op Disney+ wordt geplaatst. Als de rest van het seizoen het niveau van de eerste aflevering kan vasthouden, heeft Disney de lat meteen hoog gelegd. De 40 minuten durende eerste aflevering is ook voorbij voordat je het doorhebt.

The Mandalorian
© Disney+

In The Mandalorian staat de premiejager met dezelfde naam, gespeeld door Pedro Pascal (Narcos), centraal. De eerste aflevering start meteen met actie en je zit er ook meteen in. De sfeer die wordt neergezet lijkt erg veel op die van de originele trilogie en dat is maar goed ook. Alles is grimmig, er heerst criminaliteit en er is voldoende chaos. Het is ook logisch dat de makers daarvoor zijn gegaan aangezien de serie zich (enkele jaren) na de val van de Galactic Empire afspeelt, niet lang na het einde van Star Wars - Episode VI: Return of the Jedi.

Er heerst veel mysterie rondom het hoofdpersonage. Hij zet bijvoorbeeld ook zijn helm niet af en zijn beweegredenen zijn ook niet duidelijk. De premiejager zit bij een speciaal gilde voor premiejagers. Wat het verdere doel van de gilde is, komt in de eerste aflevering nog niet echt aan bod, maar ik denk dat het in toekomstige afleveringen een grotere rol gaat spelen. Wat er verder over de Mandalorian bekend is, is dat hij één van de beste in het vak is. Daarom krijgt hij ook het verzoek om een speciaal doelwit voor een client op te halen.

In de eerste aflevering worden al meerdere planeten bezocht. De ene planeet lijkt volledig van ijs terwijl de andere er uitziet als een grote rots. Dat is misschien ook wel een deel van de kracht van de serie. Zo zijn er meerdere verwijzingen naar de Star Wars films, maar ziet het er ook naar uit dat het Star Wars universum veel verder gaat worden uitgewerkt. Aangezien de serie zich afspeelt tussen Episode VI en Episode VII, kan er een aanzienlijk gat verder worden ingevuld. Het tweede seizoen is al bevestigd, dus ze hebben waarschijnlijk voldoende verhaallijnen bedacht om het Star Wars universum verder uit te werken. Als je aan deze serie gaat beginnen, kan ik wel aanraden om in ieder geval de oorspronkelijke trilogie te gaan kijken. De serie sluit daar namelijk naadloos op aan. Maar science-fiction en actie liefhebbers zullen ook van The Mandalorian kunnen genieten.

De eerste aflevering van The Mandalorian zit vol mysterie, actie en heeft veel verwijzingen naar (gebeurtenissen uit) de Star Wars films. Het is erg mooi gemaakt, je ziet al meerdere planeten en de eerste aflevering bevat al meteen een onverwacht einde. Ik ga de rest van het seizoen zonder twijfel met veel plezier bekijken.

Op basis van het bovenstaande geef ik de eerste aflevering van The Mandalorian een 9.
Volg The Mandalorian
Chapter 24: The Return